De Zoete Zusjes gaan op vakantie – boekrecensie

Naast De Zoete Zusjes zoeken een schat en De Zoete Zusjes vieren Sinterklaas is er nu ook een derde (voor)leesboek over de twee zusjes. Namelijk De Zoete Zusjes gaan op vakantie, een boek boordevol zomerse avonturen. Vlak voordat wij op vakantie gingen ontvingen we het boek en wat was dat een grote verrassing voor onze dochter Fay. Zij is namelijk samen met haar kleine broertje een groot fan van de filmpjes van de twee zusjes. Het liefst kijkt ze er elke dag naar. Niet vreemd dus dat ze onderweg naar vakantie in de auto al begon met lezen…

Wie zijn de Zoete Zusjes?

De Zoete Zusjes bestaan uit de zusjes Saar en Janna die beide dol zijn op kleuren, knutselen, slijm maken, dansen, challenges doen en nog veel meer. Samen hebben ze al sinds een aantal jaar een YouTube kanaal waar wekelijks een filmpje online komt met gekke sketches, leuke challenges, mooie DIY’s en nog veel meer.

Of je de zusjes nu wel of niet kent via hun YouTube filmpjes, dat maakt niet uit. In het boek wordt vooraan eerst nog wat vertelt over de hoofdrolspelers uit het boek. Ook leer je broer Bram kennen en papa en mama. Mama speelt overigens een hele grote rol wat het boek betreft, zij is namelijk de schrijfster van het boek. Hanneke de Zoete. Zo weet je ook meteen hoe de twee meiden aan hun naam “Zoete Zusjes” komen. Heus niet omdat ze altijd zoet zijn *knipoog.

Waar gaat het boek over?

Hoera, de Zoete Zusjes hebben vakantie! Maar waar gaan Saar en Janna dit jaar hun spannende avonturen beleven? Ga met de Zoete Zusjes mee op reis naar een prachtig eiland. Spreken ze daar wel Nederlands? Dat maakt niet uit, als er maar genoeg te doen is! Je kunt er strandjutten, ijsjes eten, fietstochten maken, mee met de vissersboot, wadlopen en zelfs zeehonden zien. Samen met papa, mama en broer Bram beklimmen Saar en Janna een oude vuurtoren, wandelen ze over een blotevoetenpad en bezoeken ze het Juttersmuseum. En wat vindt Saar in zee? Is dat soms flessenpost? Het wordt een vakantie om nooit te vergeten!

Review: De Zoete Zusjes gaan op vakantie

Al vanaf het moment dat het boek uit de brievenbus is gehaald is het bijna niet meer uit de handen te krijgen van onze dochter. Niet alleen omdat ze zo’n fan is van De Zoete Zusjes maar ook omdat het boek zelf zo mooi en leuk is. Alleen de kaft spreekt al enorm aan met de prachtige tekeningen van Iris Boter, het kleurgebruik en natuurlijk het glitter wat op de letters zit. Het is een boek met harde kaft en kan dus ook wel tegen een stootje.

Review de zoete zusjes gaan op vakantie

Ook de binnenkant van het boek is een en al prachtige illustraties en kleuren en je waant je zelf dus ook een beetje op vakantie. Het lettertype is duidelijk en groot genoeg voor iemand die nog niet zo lang leest en daarom perfect voor onze dochter. Heel af en toe staat er een woord die net te lang is en daarom iets te moeilijk, maar nadat we haar geholpen hebben kan ze zo weer verder lezen. Ze was dan ook niet te stoppen. Elk moment dat ze niet buiten op de camping kon spelen (omdat het bijvoorbeeld regende) pakte ze het boek erbij. ’s Avonds voor het slapen gaan en ’s ochtends als ze wakker werd ging het lezen dan ook weer verder.

Is jouw zoon of dochter nog wat te jong om zelf te lezen dan is het ook een heel fijn voorleesboek. Ons zoontje is net zo dol op de zusjes als zijn grote zus, maar kan dus nog niet zelf lezen. Doordat er altijd wel een plaatje te zien is blijft het voorlezen ook voor hem interessant.

Hieronder een overzicht van een aantal Zoete Zusjes leesboeken en doeboeken:

Ken jij de Zoete Zusjes al?