Slechte nachtrust? 15 tips om meer energie op te bouwen

Er zijn meer dan een miljard mensen die aan vermoeidheid lijden. Het is geen geheim dat ervaringen op het gebied van slaap en energie invloed kunnen hebben op welke manier je met vermoeidheid omgaat. Hier vind je 15 tips, waarvan er wellicht iets helpt!

Wat zijn de symptomen van vermoeidheid?

De symptomen van vermoeidheid kunnen erg variëren. Sommige mensen voelen zich simpelweg moe en uitgeput, terwijl anderen ook last hebben van een hoofdpijn, een slechte concentratie, een prikkelbaar gevoel of soms ook depressieve gevoelens. Er is niet één specifiek symptoom dat altijd aan vermoeidheid gekoppeld is, maar de combinatie van verschillende symptomen kan erop wijzen dat je je te veel hebt ingezet of dat je lichaam extra rust nodig heeft.

Waarom heb je meer energie nodig tijdens een slechte nachtrust?

Als je slecht hebt geslapen, heb je meer energie nodig om de dag door te komen. Je lichaam herstelt zich tijdens de slaap zodat je de dag erop weer genoeg energie hebt. Slaap je slecht dan heeft je lichaam niet voldoende tijd gehad om te herstellen en kost het je dus extra energie om weer op hetzelfde energie niveau te komen als op andere dagen. Daarom is het belangrijk om voldoende water en voedsel binnen te krijgen. Drink dus regelmatig water en eet gezonde voeding. Ook kan het helpen om eerder naar bed te gaan en de cafeïne inname te beperken.

Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen

Hoe kan ik meer energie opbouwen?

Als je slecht hebt geslapen, kan het zijn dat je je de volgende dag moe voelt. Dit is heel normaal en er zijn verschillende manieren waarop je meer energie kunt opdoen. Hieronder geef ik 15 tips:

  1. Zorg ervoor dat je een goede nachtrust krijgt door minimaal 7 uur per nacht te slapen.
  2. Ga naar bed en sta op op hetzelfde tijdstip elke dag, zodat je lichaam een vast slaapritme aanleert.
  3. Maak je slaapkamer donker, stil en comfortabel om in te slapen.
  4. Beperk cafeïne inname tot maximaal 2 koppen koffie of thee per dag en drink deze voor 16.00 uur ’s middags.
  5. Beweeg gedurende de dag om actief te blijven en energie te verbranden. Probeer minimaal 30 minuten per dag matig intensief te bewegen, zoals wandelen, fietsen of huishoudelijke klussen doen.
  6. Eet regelmatig en gezond door de dag heen om ervoor te zorgen dat je lichaam de energie krijgt die het nodig heeft. Probeer 5 tot 6 kleine maaltijden per dag te eten in plaats van 3 grote.
  7. Drink voldoende water gedurende de dag om uitgedroogdheid te voorkomen. Een dorstgevoel is een eerste teken van uitdroging, dus drink water zodra je dorst krijgt.
  8. Vermijd suiker en andere verpakte voedingsmiddelen die slechts kortstondig energie geven en daarna een “sugar crash” veroorzaken.
  9. Voeg meer vezels toe aan je dieet door meer volkorenproducten, fruit, groenten en bonen te eten. Vezels helpen je spijsvertering soepel te laten verlopen en je lichaam optimaal te laten functioneren.
  10. Voeg ook meer eiwitten toe aan je dieet door mager vlees, vis, tofu, bonen en noten te eten. Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam en helpen bij het opbouwen en onderhouden van spieren, weefsels en hormonen.
  11. Vermijd alcohol om ervoor te zorgen dat je ’s nachts goed kunt slapen.
  12. Maak tijd voor ontspanning gedurende de dag door even te lezen, tv te kijken of een warm bad te nemen.
  13. Plan rustpauzes in gedurende langere taken om ervoor te zorgen dat je niet oververmoeid raakt.
  14. Luister naar ontspannende muziek of kijk naar een leuke film om stress te verminderen .
  15. Probeer meditatie of yoga om je lichaam en geest te kalmeren en je energieniveau op peil te houden.

Conclusie

Van een goede slaaphouding tot het juiste kussen en dekbedovertrek, er is genoeg wat je kan doen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Een gezonde levensstijl is natuurlijk altijd belangrijk, maar extra belangrijk als het gaat om het opbouwen van energie. Als je nog steeds moeite hebt met opbouwen van energie na het toepassen van deze tips, kun je altijd eens naar een dokter gaan om te kijken of er andere problemen spelen zoals bijvoorbeeld slaapapneu.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *