Slaapapneu: slapen met een masker

Vorige week vrijdag kwam eindelijk mijn slaapmasker binnen. Ik keek er naar uit omdat het masker me zou helpen te slapen, maar zag er ook tegenop. Een slaapmasker voor slaapapneu is niet bepaald hetzelfde als zo’n fijn oogmasker om het licht buiten te houden. Nee het lijkt eigenlijk meer op zo’n gasmasker haha. Dus ik wist wel dat het enorm wennen zou zijn om ermee te slapen. Toch moest ik wel, want afgelopen week zijn me de feiten weer even extra op de neus gedrukt.

De eerste nacht met slaapmasker

De allereerste nacht met het masker was vreselijk. Hoe ik normaal binnen 5 minuten “in slaap val” lag ik nu echt lang wakker. Midden in de nacht schrok ik ook wakker met veel pijn op de borst. Niet mijn hart, dat wist ik wel, maar mijn borst. Alsof iemand de hele nacht erop had gesprongen. Zo voelde het aan. Ook mijn mond was enorm droog terwijl er een luchtbevochtiger in het apparaat zit. Super vreemd dus. Daarna kon ik niet meer slapen. Of ja, ik durfde het eigenlijk niet meer. Niet met masker.

De dagen daarna

Natuurlijk wist ik dat ik moest doorzetten dus de dagen daarna heb ik gewoon het masker weer opgezet. Ik merkte dat het beter ging en heb zelfs nachten gehad dat ik totaal niet wakker werd. Dat is echt een verschil met eerst, want ik moest minimaal 2x per nacht wel eruit om naar de wc te gaan ofzo. Ook overdag merk ik al verschil. Hoe ik eerst amper wakker kon blijven in de auto of tijdens het kijken van een film gaat dit nu echt goed. Ik ben nog steeds wel moe, maar wat denk je… Heb maanden niet geslapen!

Sinterklaas 2022Sinterklaas 2022

Betere slaapcomfort

photo-1422190441165-ec2956dc9eccNaast het slaapmasker heb ik ook nog andere tips gekregen om beter te slapen. Samen met het masker zal het me helpen om weer fit te worden en energie te hebben. Omdat de tips mij helpen en omdat ik denk dat ze anderen ook kunnen helpen deel ik ze. Het allerbelangrijkste is een goed matras en fijn kussen. Zonder dat slaap je sowieso al slechter. Dan kun je nog zoveel slapen of andere tips navolgen, een slecht matras doet alles teniet.

Daarnaast wordt het afgeraden om alcoholhoudende en cafeïne drankjes te nuttigen tot 4 uur voor het slapen gaan. Ik moet zeggen dat ik me hier niet altijd aan houd. Ik probeer al geen frisdrank te drinken dus drink vooral water, ranja en thee. Als ik dan mn kop thee ook nog moet laten staan.. Alhoewel, je hebt tegenwoordig ook thee zonder cafeïne. Misschien dat maar uitproberen.

Ook tv kijken is niet goed voor het slapen gaan. Beter kun je lekker ontspannen door een warm bad of een fijn boek. Vooral dat laatste is iets wat ik de laatste dagen doe. Een bad hebben we niet, anders had ik dat ook met liefde uitgeprobeerd! Maar ik lees nu dus telkens een half uur voor het slapen gaan wat in een boek. Wel eentje waarbij je niet teveel hoeft na te denken anders heeft het nog steeds weinig nut. Het zorgt ervoor dat ik meer ontspannen ga slapen, iets wat natuurlijk zeer belangrijk is.

Goede hoop

Al met al heb ik goede hoop voor de toekomst. De KNO arts heeft helaas geen oorzaak gevonden van de apneu, dus het ziet er naar uit dat ik de rest van mijn leven met masker mag slapen. Maar goed, als dat betekent dat ik nog zo’n jaar of 50/60 meekan dan teken ik daarvoor! Nu maar hopen dat mijn energiepeil snel weer op goed niveau is zodat ik kan gaan beginnen met sporten en ik ook snel weer mag autorijden. Want afhankelijk zijn van het OV of de mensen om me heen is toch niet zo prettig!

testafbeelding

16 reacties op “Slaapapneu: slapen met een masker

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *