Review: Kobo Libra 2 (ereader)

kobo libra 2 review

Als echte boekenworm verslind ik boeken. Eerst vooral echte paperbacks of hardcovers en later begon ik met lezen op mijn mobiel. Oftewel ik las voornamelijk ebooks. En dat doe ik nu eigenlijk nog steeds. Alhoewel ik tussendoor zeker nog wel eens een ‘echt’ boek lees gewoon omdat het fijn is om zo’n tastbaar iets in je handen te hebben lees ik vooral via mijn ereader. Waar ik lange tijd op mijn mobiel de ebooks las heb ik sinds april dit jaar een heuse ereader, namelijk de Kobo Libra 2.

Zoektocht naar de juiste ereader

Ik moet toegeven dat het niet mijn eerste ereader is. Een paar jaar geleden kreeg ik namelijk van mijn man voor mijn verjaardag een ereader. Ik weet niet meer welk merk het was, maar het was in ieder geval een onbekend merk. Daar heb ik nooit zoveel problemen mee, als hij maar goed werkt. In het begin was ik er blij mee want ik kon er fijn boeken op lezen. Echter was het uploaden van boeken naar het apparaat niet zo handig, ook was het totaal niet overzichtelijk welke boeken er op stonden en kon je niet goed zoeken. Daarnaast kon ik nooit in de zon dit boek lezen want dan zag je gewoon niets meer op het scherm en zo waren er nog wel meer dingen die me tegenstonden.

Deze ereader belande dus helaas al snel ergens in een kast om er niet meer uit te komen. Best wel zonde natuurlijk. Plus ik baalde want ik moest weer op mijn telefoon gaan lezen. Natuurlijk wilde ik alsnog een nieuwe ereader maar om eerlijk te zijn durfde ik niet zo goed. Na wat gezocht te hebben op internet blijken de Kobo ereaders echt wel een van de betere te zijn. Echter zag ik ook hierbij negatieve reviews voorbij komen. Het scheelt natuurlijk wel dat er veel minder negatieve reviews waren ten opzichte van de positieve. Echter liggen de prijzen van zo’n Kobo ereader dusdanig hoog dat ik geen ‘gokje’ wilde nemen.

Toch bleef de Kobo in mijn hoofd hangen en nadat ik diverse vriendinnen om me heen met een Kobo zag (met positieve reacties) besloot ik om toch voor een Kobo te gaan. Ik vroeg voor mijn verjaardag alleen maar geld zodat ik daarmee een ereader kon kopen, de vraag was alleen… welke Kobo wordt het? De Kobo Clara of de Kobo Libra 2.

Kobo Libra 2

Uiteindelijk ging ik voor de Kobo Libra 2. Alhoewel de Clara de lichtste ereader is en de batterij langer meegaat vind ik het feit dat de opslagcapaciteit van de Kobo Libra 2 veel groter is toch wel prettig. Ook is de Kobo Libra 2 waterbestendig en aangezien ik in de zomer heel veel buiten rondom het water zal lezen is dat wel zo handig. Daarnaast is het scherm ook iets groter, wat ik ook erg fijn vind.

Ik heb de Kobo Libra 2 inmiddels iets meer dan een maand en ben er tot nu toe zeker tevreden over. Ik moet zeggen dat het koppelen met het Kobo plus abonnement via bol.com even wat meer voeten in aarde had dan ik had gehoopt, maar uiteindelijk lukte het wel. Ik denk dat dit ook komt omdat ik eerst een 30 dagen gratis abonnement had, daarna heb ik het abonnement opgezegd en een paar maanden later schafte ik het Kobo plus abonnement weer aan. Die synchronisatie vond hij even lastig en misschien was ik zelf ook wel wat ongeduldig haha.

Verder heb ik er zowel in de auto, als op de bank als buiten in de zon mee gelezen en telkens zonder problemen. De schermverlichting past zich goed aan en je kunt hem ook zelf heel makkelijk aanpassen. Wat ik ook fijn vind is dat ik een heleboel boeken kan opslaan zodat ik straks op de camping zonder Wifi ook gewoon verder kan lezen. Ik ben zeer tevreden over het formaat, de knoppen, het gewicht en de manier waarop hij werkt. Wel is hij al twee keer vastgelopen, dan deed hij helemaal niets meer. Nadat ik hem dan een harde reset gaf door gewoon héél lang op de uitknop te drukken startte hij weer opnieuw op. Dat vond ik wel vervelend en ik hoop dan ook dat dit niet al te vaak gebeurd.

Kobo plus abonnement

Sinds ik deze nieuwe ereader heb zijn er alweer een hoop boeken uitgelezen door mij. Ik vind het Kobo plus abonnement super handig want zo hoef ik eigenlijk nooit meer een boek aan te schaffen. Telkens wanneer ik een boek tegenkom via Instagram of een vriendin dan zoek ik deze op en negen van de tien keer kan ik hem ook via Kobo plus lezen. Daarnaast worden er ook hele leuke suggesties gegeven op basis van wat ik lees. Daardoor heb ik weer een heleboel leuke boeken ontdekt en ook nieuwe schrijvers.

Aangezien ik veel lees haal ik het abonnement er ook wel uit. Een ebook kost doorgaans zo’n €10 en dat betaal je dus ook aan het abonnement. Lees je slechts één boek per maand dan is het voor jou wellicht niet zo handig. Maar lees je er meer dan één of ben je van plan om er meer te lezen dan raad ik het Kobo plus abonnement zeker aan.

WhatsApp Image 2021-11-21 at 4.12.06 PM
Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen

Aboneer je op deze blog

Nicole

Nicole

Nicole is de eigenaresse van de blog Meisje-Eigenwijsje, vrouw van Bart en moeder van een vrolijke dochter genaamd Fay plus kleuter zoontje Milo. Naast schrijven houdt Nicole enorm van leuke uitjes, lezen en series kijken. Ook heeft ze inmiddels, naast deze blog, een tweede bedrijf opgestart waarin ze ondernemers helpt als Instagram juf & inspirator om online zichtbaar te zijn en zo te groeien.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen