Recensie: Kalverliefde – Yvonne van den Nieuwenhuizen

Wat een bofkont ben ik toch. Ik mocht namelijk alweer meedoen met een blogtour wat betreft een nieuw boek; Kalverliefde van Yvonne van den Nieuwenhuizen. Ditmaal is het ook nog eens het debuut van deze schrijfster én onderdeel van een driedelige serie. Om alvast een tipje van de sluier te lichten, ik kan niet wachten op de twee vervolg-boeken!

Gegevens van dit boek:

Titel: Kalverliefde
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen
Genre: Roman
Uitgeverij: HarperCollins
ISBN: 9789402766608
Aantal pagina’s: 212
Uitgave: 15 december 2022
Uitvoering: E-book

kalverliefde blogtour recensie

Samenvatting Kalverliefde (Studio Holland 1)

Studio Holland is een driedelige feelgoodserie over de kersverse tv-ster Floor. In dit eerste deel, Kalverliefde, leer je Floor kennen als nuchtere Brabantse die het prima naar haar zin heeft in het dorpje waar ze is opgegroeid. Ze werkt met veel plezier bij de bakkerij, geniet van het sporten en de etentjes met haar beste vriendin Lis en probeert (tijdelijke ex) collega Toby waar ze stiekem verliefd op is te vergeten.

Floor’s oh zo normale leventje wordt echter plotseling overhoop gegooid wanneer haar vriendin Lis haar opgeeft voor een nieuw datingprogramma genaamd Kalverliefde. In eerste instantie vindt Floor het maar helemaal niets om met haar hoofd op tv te verschijnen, vooral niet wanneer de audities niet helemaal volgens plan verlopen. Toch besluit ze als boerendochter mee te doen in een poging haar (liefdes)leven een nieuwe wending te geven…

recensie kalverliefde yvonne van den nieuwenhuizen

Wat vond ik van Kalverliefde?

Voordat ik het boek ging lezen zag ik her en der al dat het boek echte ‘Boer zoekt vrouw’ en ‘Heel Holland Bakt’ vibes heeft. Aangezien dit echt geen programma’s zijn waar ik zelf naar kijk begon ik het boek een klein beetje sceptisch te lezen. Gelukkig verdween dat scepticisme al snel want ten eerste draait het boek niet alleen om het tv programma waar de hoofdpersoon aan mee gaat doen. En ten tweede is het gewoon echt een heel leuk boek waar je vlot doorheen leest.

In het begin van het boek leer je Floor kennen en leef je direct met haar mee. Aangezien ik zelf in een dorp woon (ik ben alleen geen boerendochter), voel ik me direct verbonden aan Floor. Vooral wanneer ze op een gegeven moment auditie gaat doen voor het programma Kalverliefde en ze daar opeens een tegenstander heeft die ik herken in de pestkoppen van vroeger. Naast de herkenbaarheid is het boek ook gewoon heel grappig geschreven.

Floor komt in de grappigste situaties terecht en als beelddenker zie ik het dan ook direct voor me. Het boek voelt een beetje zoals de films van Soof. Lekker down to earth met de nodige dosis humor en aan het eind zou je willen dat er nog een stuk boek over was. Gelukkig komt er ook nog een deel twee én een deel drie. Ik kan haast niet wachten. Een geweldig debuut voor Yvonne van den Nieuwenhuizen.

Kalverliefde - Yvonne van den Nieuwenhuizen

Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen