Onze mini vakantie naar Zuid Spanje

Precies twee weken geleden vertrok ik samen met mijn vader en mijn dochter op mini vakantie naar Zuid Spanje. We vlogen vanaf Eindhoven Airport (met flink wat vertraging) naar Malaga, in Andalusië. Eenmaal daar reden we met onze huurauto naar Estepona waar we een penthouse hadden. Dat was onze basis, vanuit daar zijn we gaan “rondrijden”.

Dag 1; reizen, huurauto & lekker eten

Eindhoven Airport

Op zaterdagochtend vlogen we vanaf Eindhoven met RyanAir naar Malaga. Alles ging voortvarend totdat het tijdstip aanbrak dat eigenlijk onze gate bekend gemaakt zou worden en dit dus niet gebeurde. Er was een ander vliegtuig al meer dan een uur te laat maar omdat er wel nog twee vliegtuigen waren opgestegen toen wij aankwamen zochten we er niks achter.

Ook werd er op de informatieborden niets gezegd over vertragingen, ook niet bij de andere vluchten. En dat terwijl er een ander vliegtuig al een uur vertraging had. Toen onze vertrektijd steeds dichterbij kwam en er steeds meer vliegtuigen aan de grond bleven of niet kwamen begonnen we hem wel te knijpen. Een vlucht werd zelfs volledig gecanceld…

Pas een half uur nadat wij eigenlijk zouden vertrekken werd er iets omgeroepen. Door de mist konden de vliegtuigen niet landen maar de mist was aan het optrekken dus ons vliegtuig kwam er snel aan. Eerst zien, dan geloven. Maar gelukkig was dit ook echt zo en snel daarna zaten we in het vliegtuig. Uiteindelijk vertrokken we 1,5 uur later dan gepland, maar we vertrokken tenminste.

RyanAir Eindhoven Airport

De heenvlucht

De heenvlucht ging echt super goed. We hadden natuurlijk een peuter bij, maar eigenlijk hadden we er geen kind aan. Ze vermaakte zich prima met de dingen die we voor haar hadden meegenomen. Ook het vliegen zelf vond ze reuze interessant en ze keek dan ook regelmatig bij opa uit het raampje.

vliegen met een peuter

Normaliter zouden we drie uur over de vlucht doen, maar de piloot had wat tijd in te halen dus uiteindelijk kwamen we slechts een half uur later dan gepland aan. Oftewel hij heeft gewoon een uur ingehaald en de vlucht duurde dus slechts 2 uur. Super fijn voor ons natuurlijk.

Bienvenido a España

Wat was het fijn om eindelijk weer voet te zetten op Spaanse grond. Spanje heeft jaren geleden mijn hart gestolen en het was alweer even geleden dat ik er was. De zon scheen ook volop en het was op moment van landen 16 graden. Wat een verschil met de -4 waarmee we die ochtend de deur uit stapten.

Ook Fay was helemaal gelukkig, sowieso was ze al super blij dat we eindelijk op vakantie gingen. Maar nu we ook echt in Spanje waren stond ze helemaal te springen!

Onze huurauto van Sunny Cars

Nadat we onze koffers hadden opgehaald was het tijd om naar de huurauto te gaan. Ik moet zeggen dat ik dat zelf nog nooit heb gedaan; ergens heenvliegen en dan een auto huren. Maar na deze vakantie ben ik om. Wat een luxe en wat een gemak.

Mijn vader huurt sowieso altijd een auto bij Sunny Cars dus ook dit keer was dat onze keuze. Normaliter heb je dan een creditcard nodig op naam van de hoofdbestuurder in verband met de waarborg. Maar wij gingen voor het ‘geen waarborgpakket’. Waarbij dat dus niet nodig is. Heel handig voor mensen zonder creditcard. Ook huur je een auto via Sunny Cars all in. Dat betekent dat alle verzekeringen (schade- en diefstal, extra WA dekking, glas-banden-bodem-dakschades dekking) bij de huurprijs in zitten.

Huurauto sunny cars

Wij werden door het lokale verhuurbedrijf opgehaald van het vliegveld en vanuit daar gingen we naar onze huurauto. Daar konden we kiezen tussen een Audi of een Mercedes en kozen we de Audi A3. Dit ging allemaal erg snel en makkelijk, binnen no time waren we onderweg naar ons verblijf.

Ons verblijf – Hanami Alcazaba Penthouse

Mijn vader had voor ons in het plaatsje Estepona een penthouse gehuurd. Hij heeft deze zelf gevonden door online te zoeken, onder andere bij www.interhome.nl. Deze had drie slaapkamers met bij elke slaapkamer een eigen badkamer (met bad!), een mooie volledig ingerichte keuken, een grote woon- en eetkamer en ook het buitenterras was ontzettend groot. Ik had zelfs bij mijn slaapkamer nog een eigen terrasje en mijn vader bij zijn slaapkamer nog een mega groot terras met zitje.

penthouse Estepona

Een pracht verblijf dus waar we ons al snel thuis voelden. We zijn er overigens niet super veel geweest, aangezien we vooral kwamen voor het lekkere eten en om nog wat leuke dingen te zien.

Strand & uit eten

Nadat we ons geinstalleerd hadden in het penthouse zijn we naar het strand gelopen. Op die plek is een kiezelstrand dus niet fijn om te liggen. Maar alleen al het feit dat er zo dichtbij een strand is en dus ook de zee doet mij goed. Plus tijdens onze wandeling erheen zagen we hoe mooi het terrein is waar het appartement staat.

Schelpen zoeken strand Estepona

Na het strandbezoekje waar Fay wat schelpen en stenen vond reden we naar Estepona centrum om te gaan eten. Op advies van de verhuurder gingen we naar … waarbij we in eerste instantie twijfelden of we er wel moesten gaan eten. Dit omdat het er allemaal wel erg sjiek uit zag. Maar toen we een ander (Spaans) gezin met kinderen er naar binnen zagen gaan besloten wij om het ook maar te doen. We hadden tenslotte enorm honger en geen zin om nog verder te zoeken. Achteraf een hele goede keus want het eten was werkelijkwaar om je vingers bij af te likken zo lekker. Wel kwam het heel snel achter elkaar, ik had mijn voorgerecht niet eens op en het hoofdgerecht werd al geserveerd.

Dag 2; Ronda & tapas

Ronda; Puente Nuevo

Nadat we heerlijk ontbeten hadden reden we met onze huurauto via een geweldige weg naar Ronda. Ronda is een stad in de bergen gelegen op 2500 meter boven de zeespiegel waar een aantal mooie bezienswaardigheden te vinden zijn. Omdat we slechts een korte tijd in Spanje zijn en niet alles kunnen zien en doen besluiten we om alleen naar de Puente Nuevo te gaan. Dat is een hele oude brug die twee delen van Ronda verbind en boven een hoge kloof hangt.

Ronde Puente Nuevo

Het is echt indrukwekkend om te zien en ik snap wel waarom alleen deze brug al zoveel bezoekers trekt. Een leuke tip, je hebt een hotel/restaurant die gebouwd is aan de rand van de kloof tegen de brug aan waar je lekker kunt zitten eten en drinken. Wanneer je buiten op het terras zit heb je een prachtig uitzicht op zowel de kloof als Puente Nuevo.

Tapas in Estepona & in het penthouse

Nadat we lekker op een terrasje hebben gezeten zijn we weer terug gewandeld richting de auto. We hadden weer een rit van minimaal een uur voor de boeg en we wilden graag in Estepona tapas gaan eten. Mijn vader had namelijk via Tripadvisor een leuk zaakje gevonden waar je schijnbaar erg goed tapas kon eten. Dat moesten we natuurlijk even zelf uittesten. Nou ik kan je vertellen.. we hebben zitten smikkelen hoor!

tapas Estepona

Omdat we nu al zo laat aan het ‘lunchen’ waren en we Fay een beetje op tijd in bed wilde hebben die dag besloten we om ’s avonds thuis zelf tapas te ‘maken’. Oftewel we kochten in de supermarkt een hoop lekkere dingetjes zoals berberechos, olijven, verschillende soorten vleeswaren, kaas, enzovoort.

Tapas thuis

Dag 3; Gibraltar & paella

Apen kijken en fish & chips

Op maandag stond een dagje Engeland gepland. Oftewel we reden naar Gibraltar. Dat is nog steeds officieel van Engeland en dus moesten we ook onze paspoorten weer meenemen. We parkeerden onze auto vlak voor de grens en staken deze te voet over. Direct over de grens kon je een taxi tour boeken om zo vier bezienswaardigheden van Gibraltar te zien. Omdat we een peuter bij hadden en geen zin hadden om telkens veel te lopen besloten we de taxi tour te doen. Deze tour bracht ons naar Europa point, St. Michael’s cave, the apes den en The Great Siege tunnels.

st michael's cave

Vooral de grot en de apen vond ik erg leuk en ook Fay was onder de indruk van beide. Wel schrok ze even toen er een aap op haar sprong. Dat kwam vooral omdat het opeens uit het niets gebeurde plus wij hadden haar gewaarschuwd dat ze voorzichtig moest doen omdat ze kunnen bijten. Wel vond ze het enorm grappig toen er opeens drie apen op mama zaten.

Na de geweldige tour zijn we afgezet in het centrum zodat we nog even konden shoppen en wat eten. En wanneer je in Engeland bent kun je natuurlijk niet zonder de Fish & Chips.

fish and chips gibraltar

Paella eten

Eenmaal terug in Spanje zochten we een ander restaurant op die mijn vader ook weer via Tripadvisor had gevonden. We wilden namelijk paella eten en daar kon dat goed volgens de reviews. We sloegen de woorden van de verhuurder in de wind die ons had vertelt dat Paella in deze regio eigenlijk niet gegeten wordt door de locals. En achteraf vonden we dat wel stom van onszelf haha. Want de tapas die we als voorgerecht hadden gegeten waren verrukkelijk, maar de Paella zelf viel tegen. Niet vies ofzo, maar gewoon niet wat we gehoopt hadden.

paella estepona

Dag 4; Old town Estepona & de terugreis

Old town Estepona

Op de laatste dag van onze vakantie zijn we nog even door Estepona gaan wandelen. Estepona heeft een heel mooi oud centrum met vele smalle straatjes die er echt prachtig uit zien. Overal zie je bloempotten aan de muren hangen en zijn er leuke kleine pleintjes. Aangezien ik van elke vakantie een magneet wil hebben voor op de koelkast moesten we ook nog even op zoek naar een souvenierswinkel. Gelukkig was er op de boulevard zelf een winkeltje waar we een aantal mooie uitgezocht hebben.

estepona old town

Voor de lunch gingen we weer terug naar het zaakje waar we de avond ervoor paella hadden gegeten. Dit omdat de tapas heel goed in de smaak vielen en we dus meer tapas wilden proberen. Nadat we heerlijk in het zonnetje gegeten hadden werd het toch echt tijd om richting het verhuurbedrijf te gaan en de auto te retourneren. Ook dat ging overigens heel erg makkelijk, terwijl wij de koffers uit de auto haalden keken zij even alles na en daarna werden we naar het vliegveld gebracht.

tapas en sangria estepona

De terugreis

We waren veel te vroeg op het vliegveld en dat was voor de peuter niet altijd even fijn. In Eindhoven stond er tenminste nog wat leuks voor de kinderen maar op dit vliegveld was er niks te vinden. Dus maar wat rondjes lopen en winkels bekijken om zo te tijd te verdoen. Uiteindelijk viel het wel mee met het vervelen. Maar wachten duurt voor ons al lang, laat staan voor een kind.

Gelukkig was ook dit keer de terugreis erg prettig. Fay vermaakte zich prima met haar tekenblok en de tablet en we hadden er geen kind aan. We hadden ook wel geluk dat we dit keer weer vooraan zaten, doordat we bij het inchecken van de bagage nog een upgrade konden pakken. Wat wel heel vervelend was bij de terugkomst in Eindhoven was dat we echt heel lang op de koffers hebben moeten wachten. En dat het dan zo koud was hielp ook niet mee.

vliegtuig tablet kind

Weer thuis

Rond kwart over 11 ’s avonds waren we weer thuis. Mijn moeder stond ons al buiten op te wachten en ook Bart kwam snel naar buiten toen hij ons zag. Fay was erg blij om beide weer te zien, maar haar brachten we uiteraard snel naar bed. Waar ze als een blok in slaap viel.. Ik knuffelde nog even met mijn man, hondjes en met Milo en ging daarna ook snel naar bed..

Wat een geweldige vakantie weer! Dit smaakt naar meer… Wil je ook meer zien? Bekijk dan onze vakantie vlog!

4 reacties op “Onze mini vakantie naar Zuid Spanje

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *