Op vakantie naar camping Bella Italia – Gardameer

Mijn man en ik houden van kamperen. Het is ook iets wat we beide van jongs af aan hebben meegekregen dus we weten ook niet beter. Dus op het moment dat ik door Eurocamp gevraagd werd of ik het zag zitten een weekje in een van hun stacaravans te vertoeven op een camping naar keuze zei ik natuurlijk geen nee. Omdat we graag ergens in Zuid Europa op vakantie wilden kozen we ervoor om zelf een week eraan vast te plakken. Het werd dus twee weken Italië, aan het Gardameer.

De heenreis

We besloten om op zondagavond na het avondeten de laatste spulletjes te pakken en dan te vertrekken richting het Zuiden. We kozen hiervoor zodat de kinderen in slaap zouden vallen en zij in ieder geval niet zoveel van de reis mee zouden krijgen. Het zou toch zo’n 13 uur rijden zijn en dat leek ons voor hun in ieder geval het fijnste.

Wat we hoopten gebeurde ook, de kinderen hebben beide vrijwel de hele reis geslapen met af en toe even wakker tijdens een stop. Maar het ging dus echt super goed. Wijzelf hadden het de laatste drie uur van de reis best zwaar. We wisselden veel af en stopten regelmatig omdat zo’n reis echt vermoeiend is. Toch zullen we dit in de toekomst gewoon weer gaan doen. Het is voor de kinderen zoveel fijner. En met voldoende stops en afwisselen lukt het ons ook prima.

Aankomst op camping Bella Italia

Al vroeg in de ochtend, rond 9 uur, kwamen we aan op camping Bella Italia. We zouden pas rond 15 uur in de stacaravan mogen, maar we wisten dat we wel al gebruik mochten maken van alle faciliteiten dus we meldden ons wel direct bij de receptie. Daar schreven ze ons in, kregen we polsbandjes die we de rest van de vakantie moesten dragen en verwezen ze ons naar Eurocamp. Daar was toevallig net iemand aanwezig en zij schreef mijn mobiele nummer op zodat ze ons konden berichten wanneer we in de caravan mochten. Wellicht dat het al eerder dan 15 uur zou zijn.

Vervolgens gingen we eerst naar een speeltuin waar Milo voor het eerst op een schommel zat, wat een pret had hij! Daarna gingen we naar het zwembad want daar wilde Fay heel graag in. Rond 11 uur kregen we opeens een berichtje dat we de sleutel al konden halen dus verzamelden we alles, haalden we de auto en gingen we op zoek naar ons “huisje”.

eurocamp stacaravan avant camping bella italia
eurocamp stacaravan avant

Onze luxe stacaravan Avant

Een hele luxe stacaravan met hele moderne inrichting en drie slaapkamers. Daarnaast een badkamer met ruime douche, een aparte wc en een vrijwel complete keuken. Naast de vaatwasser (die wel in de stacaravan Aspect zit), miste ik slechts een paar dingetjes zoals pannenlappen, deksels voor de pannen en een extra koekenpan. Een broodrooster zat er ook niet in en had ik fijn gevonden aangezien het brood in Italië niet om naar huis te schrijven is haha.

Maar verder ontbrak ons aan niks. We hadden voor Milo een babybedje, badje, kinderstoel en aankleedkussen wat erg prettig was. Plus er stond een keukenpakket en boodschappenpakket voor ons klaar. Oh en de airco, dat is onze grootste vriend geweest deze vakantie. Want met 30 graden is het toch prettig om de ruimte voor het slapen even af te koelen.

Uitstapjes rondom het Gardameer

Naast dat we natuurlijk heel veel op de camping zelf zijn geweest en aan het Gardameer, hebben we ook een aantal uitstapjes gemaakt. Meestal gingen we heel vroeg in de ochtend – net na het ontbijt – zodat we ook weer op tijd (en voor de warmte & drukte) terug waren.

Sealife bij Gardaland

Het eerste echte uitstapje was naar Sealife. Deze hoort bij Gardaland en dat is een enorm groot pretpark. Echter is onze dochter niet zo’n waaghals en dat pretpark vrij duur dus wij besloten om alleen naar Sealife te gaan. Want dieren.. daar houden onze kinderen wel van. Enig nadeel was dat kinderwagens niet mee naar binnen mogen, maar we hadden de draagzak bij dus dat was uiteindelijk geen probleem.

sealife gardaland vakantie italie
gardaland sealife vakantie gardameer
sealife gardameer italie vakantie

We hebben allemaal onze ogen uitgekeken. Ook zijn we naar de zeeleeuwen show geweest. Hierbij was een hele kleine tribune en die zat helemaal vol. Wij mochten gelukkig wel nog op de trappen plaatsnemen. Wat wel jammer was dat we vanuit onze plek niet alles konden zien, plus ze spraken alleen maar in het Italiaans. Wel kregen we een flyer van te voren met daar wat tekst in het Engels in. Maar voor de kinderen heeft dat weinig nut.

Gelukkig vond onze dame het wel allemaal super ‘gaaf’ en ‘mooi’. Zij blij dus ook wij blij.

Sirmione – schiereiland

Het eerste plaatsje wat we bezochten was Sirmione. Dit dorpje ligt op een schiereiland, gelegen aan het Gardameer en heeft een prachtig historisch centrum. Je mag met de auto niet in het dorp zelf rijden, maar moet hem vlak buiten de ‘poorten’ parkeren. Aangezien wij er al vroeg waren konden we hem vrij vooraan parkeren en waren er nog niet veel mensen die rondliepen. De entree is een mooie poort met brug die behoort tot het kasteel wat ernaast staat. Je kunt dit kasteel ook bezoeken maar dat hebben wij niet gedaan.

Er zijn een aantal zwavelbronnen (die behoren tot de spa’s), een mooie kerk en er zijn de grotten van Catallus. En die laatste is zeker het bezoeken waard. Je vindt er namelijk de restanten van een oud Romeinse villa en ook is er een museum te vinden.

uitstapjes rondom gardameer sirmione

Maar naast alle mooie bouwwerken, straatjes en pleintjes die er te vinden zijn is er natuurlijk ook ijs. En dat ijs hebben wij uitgebreid getest. Wanneer je hier om één bolletje vraagt krijg je een bakje met dusdanig veel ijs dat je je afvraagt of ze je verkeerd hebben verstaan. Maar nee hoor, ze scheppen hier gewoon lekker ruim!

uitstapjes rondom gardameer sirmione ijs

Verona

Natuurlijk zijn we ook in Verona geweest. Deze stad ligt namelijk op een half uur rijden van onze camping en is dan echt niet te missen. We besloten ook dit keer om vroeg te gaan, maar doordat de Italiaanse wegen nogal een wirwar zijn reden we in Verona zelf verkeerd. Ook was het even zoeken naar een parkeerplek waar we met onze auto terecht konden aangezien we een dakkoffer hebben. Maar uiteindelijk iets gevonden en we stonden gelukkig alsnog dichtbij het centrum.

Als eerste bezochten we de Arena. Enig nadeel was wel dat hij voor de helft in gebruik was voor de Opera dus er stonden veel moderne dingen en apparatuur. Maar dat maakte het niet minder indrukwekkend. Zelfs Fay vond het geweldig. Daarna gingen we op zoek naar het balkon van Juliet. Je kunt namelijk niet in Verona zijn geweest zonder dat gezien te hebben toch? Het was, zoals verwacht, enorm druk met toeristen en na wat foto’s gemaakt te hebben gingen we weer. We stuitten op een leuk marktje waar we fruit kochten en zijn daarna random wat straatjes ingelopen. Dat kan gewoon in Verona. Want in elk straatje is wel iets wat oud en mooi is.

Verona Arena uitje rondom gardameer
Markt Verona uitje bella italia
Verona Italie

Op een gegeven moment werden we toch moe en zijn we gaan lunchen, de kleine man was ondertussen in slaap gevallen dus dat was erg fijn. Na ook nog even de Disney store bezocht te hebben (en uiteraard iets gekocht) liepen we weer terug naar de auto. Wat een fijne dag weer.

Parco Natura Viva – safaripark en dierentuin

Het was telkens enorm warm en zonnig aan het Gardameer, echter zou het in het weekend wat frisser (26 graden) en bewolkt zijn. Op de zaterdag bleven we op de camping, echter vond Fay het zwembad te koud en wilde ze “iets moois zien”. Dus we besloten om op zondag naar de dierentuin te gaan. Deze stond goed aangeschreven op internet en de kinderen waren gratis. Ook dit keer gingen we vroeg en zorgden we ervoor dat we rond openingstijd er zouden zijn. En dat was zo fijn. Want het eerste deel wat we liepen, voor lunchtijd, was prachtig en konden we op ons gemak bekijken want er waren maar weinig anderen.

Parco Natura Viva - safaripark en dierentuin
Dierentuin gardameer Parco Natura Viva - safaripark en dierentuin
dierentuin parco natura viva

Na lunchtijd liepen we nog het laatste gedeelte maar dit was nu heel erg druk, plus we vonden het toch minder mooi/leuk dan het eerste gedeelte. Dus we besloten om nog de safari te gaan rijden en dan naar huis te gaan. De safari was echter een grote teleurstelling. Wij zijn de Beekse Bergen gewend (of ja, daar zijn we wel eens geweest) en daar is het echt een safari. De dieren lopen op de weg, langs je auto, enzovoort. Maar daar zaten de echt wilde dieren gewoon alsnog in afgebakende terreinen. En ze waren ook gewoon niet te zien.

Peschiera del Garda

Alhoewel we al een aantal keer door Peschiera del Garda waren gereden voor boodschappen waren we er nog niet echt geweest. Ja ik liep er op een vroege ochtends eens heen langs het meer. Maar echt erdoorheen lopen en al het moois bekijken was er nog niet van gekomen. Omdat op de maandag altijd markt is in Peschiera besloten we die dag te gaan. De markt zelf stelde naar mijn mening niet zoveel voor. Tenminste, er stond genoeg, maar als je het eerste gedeelte hebt gezien dan de rest ook. Want er zijn veel dezelfde kraampjes.

Toch vonden we het leuk om er even overheen te lopen, want je loopt daardoor meteen langs een aantal mooie plekken in het dorpje. Sowieso is Peschiera echt een must see wanneer je in de buurt van het Gardameer bent. Het is een heel sfeervol dorpje met enorm veel mooie plekken en bovenop de oude stadsmuur vind je een super leuke speeltuin voor de kinderen. Wij zijn er in eerste instantie lekker gaan wandelen, maar hebben na de lunch ook een boottochtje gemaakt over het water door Peschiera.

Peschiera del Garda boot tochtje
Peschiera del Garda boottocht

Bardolino

Als laatste zijn we naar Bardolino gegaan. We wilden ook naar Lazise en nog een paar andere dorpjes, maar we wilden ook weer niet té vaak weg. De kinderen vermaken zich wel hoor als we op pad gaan, maar het zwembad vinden ze toch het leukste.

Van mijn volgers op Instagram kreeg ik veelvuldig te horen dat ik echt naar Bardolino moest en dan zeker ook even een ijsjes moest gaan halen bij Cristallo. Dus wij gingen weer vroeg in de ochtend erheen en wandelde door dit mooie dorpje. Ik weet natuurlijk niet hoe het in de zomer is, maar wat een rust daar zeg. We hebben echt fijn gewandeld langs het meer en hebben even in de haven aan het water gezeten en druifjes gegeten samen. Dit was echt even fijn tot rust komen met zijn allen.

Bardolino stadje aan gardameer
stad gardameer Bardolino

Natuurlijk zijn we, voordat we terug naar de camping gingen, ook eerst op zoek gegaan naar ijssalon Cristallo voor de lekkerste ijsjes. En alhoewel we ze echt wel lekker vonden, vonden we het ijs in Sirmione toch echt lekkerder.

Camping Bella Italia

Naast alle uitstapjes zijn we natuurlijk ook veel op de camping gebleven. We zaten op Camping Bella Italia wat echt een enorm grote camping is. Toch voelde het niet als een massale camping, maar meer als een klein dorpje. Dat je vanuit de camping ook zo het Gardameer in kan lopen en er een heel mooi restaurant vrijwel aan het water ligt helpt ook wel mee.

Verder zijn er maar liefst vijf zwembaden op deze camping en het lijkt dan ook bijna op een waterpark in plaats van een camping. Er is genoeg zwemplezier voor zowel jong als oud, want niet alleen zijn er hoge en lange glijbanen, ook zijn er gave waterpret toestellen met glijbanen en allerlei sproeiers voor de kleintjes. Naast al het waterpret is er ook een animatieteam (met Nederlands sprekende mensen) die zowel overdag als in de avond allerlei leuke activiteiten organiseert.

camping bella italia zwembad
camping bella italia speeltuin
zwembad camping bella italia
minidisco camping bella italia

UV zwemkleding

Onze kleine man had overigens altijd UV zwemkleding aan en bij Fay trokken we dat soms als extra bescherming aan wanneer ze echt veel in de zon kwam. Ze wilde het ook niet altijd want tsjah, ze is al vier en heeft heel erg een eigen mening. Maar uiteindelijk heeft ze haar shirtje toch vaker gedragen dan ze eigenlijk wilde haha. Yes, 1-0 voor mama!

Voor Milo hadden we al een UV shirtje, die kocht ik vorig jaar voor Fay maar was haar eigenlijk al te klein en nu paste hij goed bij Milo. Maar we kregen vlak voor de vakantie van Stoerekindjes ook een baby zwembroekje voor Milo en voor Fay een UV shirt voor een kind dus die namen we uiteraard mee. (Het shirtje wat Milo op onderstaande foto draagt is geen uv shirt)

zwemmen bella italia camping

Bij het huisje

Omdat Milo nog 2x per dag een slaapje doet zijn we ook veel bij de stacaravan van Eurocamp gebleven. Wat ook erg prettig was want we hadden een hele grote veranda met een hekje die dicht kon. Daarnaast stond er dus ook een BBQ die we veelvuldig gebruikt hebben en onze dochter heeft ontzettend veel in ons straatje gespeeld. Lekker op en neer fietsen met haar loopfiets, maar dus ook heerlijk samen met haar kleine broertje spelen op de veranda.

stacaravan bella italia camping
camping bella italia gardameer
buiten eten camping bella italia kinderen

Overigens hebben we echt elke ochtend heerlijk buiten gegeten en de meeste avonden zaten we ook buiten op de veranda. Zo fijn om zo’n grote plek te hebben bij je stacaravan.

Onze rots in de branding: de Maxi-Cosi Stella

Na dit ontzettend lange vakantieverslag kan ik niet anders dan ook nog even aandacht geven aan onze kinderwagen die we bij hadden. Want in mei maakte ik al bekend dat ik een samenwerking ben aangegaan met Maxi-Cosi en dat ik de Maxi-Cosi Stella mag uittesten. En dus nam ik hem uiteraard ook mee op vakantie. Hij is vrij compact en smal als je kijkt naar het feit dat het wel gewoon een volwaardige kinderwagen is en geen buggy. Dus het eerste pluspunt had de wagen al snel te pakken: hij neemt niet mega veel ruimte in in de achterbak!

maxi cosi stella review

In Italië hebben we de kinderwagen echt volop kunnen testen want hij heeft wat moeten doorstaan hoor. En wij ook! Zo heeft hij over het grind gereden, door zand, hele steile hellingen op en af (in de dierentuin) en nog veel meer. Ook hebben we hem natuurlijk op comfort getest voor onze kleine man. Aangezien hij een aantal keer heeft geslapen in de kinderwagen kan ik eigenlijk wel zeggen dat de Stella onze rots in de branding is geweest. Later volgt een uitgebreide review, maar dit moest ik echt alvast even kwijt.

maxi cosi stella ligstand

Onze vakantie was in ieder geval echt FANTASTISCH zoals je wel hebt kunnen lezen en zien. En omdat ik er gewoon nog geen genoeg van krijg zullen er de komende tijd nog meer artikelen over verschijnen.

Lees ook: Tips voor weekendje weg met peuter

En voor wie, net als wij, echt geen genoeg kan krijgen van onze vakantie kan ook nog onderstaand filmpje bekijken. Eigenlijk een must see.. want hij is weer (al zeg ik het zelf) hartstikke leuk!

Ben jij al eens naar het Gardameer geweest?

6 reacties op “Op vakantie naar camping Bella Italia – Gardameer

• Wat een top vakantie! Zelf 1x geweest, maar wij zijn echte Zuid-Frankrijk mensen.
    Grappig, omdat mijn schoonzus dus ook
    Op deze camping is geweest. Ik herkende een paar dingen via haar. Ook zij vonden het daar erg mooi.

• Super leuk Nicole! Krijg er vakantiekriebels van. Dit jaar gaan wij helaas niet naar Italië maar volgend jaar wil ik daar zeker weer heen en dan ga ik toch eens even kijken naar campings rond het Gardameer, want daar zijn wij nog nooit geweest!

• Zo leuk om te zien! Vooral heel herkenbaar, ook al is het zo’n 15 jaar geleden dat wij daar geweest zijn! Ook op die camping, maar dat had ik je al eerder verteld. 😉
    Fijn dat jullie zo genoten hebben! Je vlog ga ik nog bekijken, maar ik ga nu eerst slapen 😉

Reageren is niet mogelijk.