Sinds dit schooljaar zit onze jongste in groep 3. En dat kan een behoorlijke overgang zijn. In groep 2 is het namelijk nog vooral spelend leren, terwijl je in groep 3 vooral aan je eigen tafeltje moet zitten om te leren lezen, schrijven en rekenen. Tenminste, zo is dat op heel veel scholen zo. Wat er dan vaak ook voor zorgt dat veel kinderen echt moeite hebben met die overgang.
De stap van groep 2 naar groep 3 kleiner maken
Het kan soms erg lastig zijn om te weten of een kleuter of wel niet klaar is voor groep 3. Sommige kleuters zijn nog erg speels en dan is het dus vaak afwachten of ze wel klaar zijn voor de ‘schoolse’ manier van leren in groep 3. Vooral in het jaargroepensysteem kan het een flinke uitdaging zijn. Kinderen waarvan gedacht wordt dat zij niet klaar zijn voor groep 3 blijven een heel jaar in groep 2, terwijl zij wellicht halverwege juist wel klaar zijn voor groep 3. Het is dan niet mogelijk om alsnog door te stromen wat vaak ervoor zorgt dat de kleuter uitdaging mist.
Wat dan kan helpen is om de overgang tussen groep 2 en groep 3 te versoepelen. En dat is precies wat ze op de school van onze kinderen dan ook doen. Op ‘onze’ school werken ze met bouwen wat betekent dat groep 1,2 en 3 bij elkaar zit. Niet continu maar wel op vele momenten. Natuurlijk moeten ze aan hun eigen tafeltje rekenen, schrijven en lezen maar er is ook nog heel veel beweegruimte. Zowel letterlijk als figuurlijk. Op die manier kunnen speelse kinderen ook nog steeds spelend leren, afwisselend met leren aan hun eigen tafeltje.
Onze ervaring met de overgang van groep 2 naar groep 3
Sinds vijf weken zit Milo in groep drie. En waar ik dacht dat hij dit erg pittig zou vinden en wellicht met tegenzin naar school zou gaan is dat alles behalve waar. Vanaf de eerste dag is hij mega enthousiast en kijkt hij zelfs in het weekend uit naar school. Dit komt onder andere doordat hij het leren leuk vindt, hij was er ook echt klaar voor. Maar het komt ook door de manier waarop school omgaat met de overgang van groep 2 naar 3.
Want van hele dagen achter je eigen tafeltje zitten is op dit moment echt nog geen sprake. Ze mogen ook regelmatig spelen, ook in de hoeken van de kleuters en er wordt veel gewerkt met coöperatieve werkvormen. Daarbij werken ze in tweetallen of kleine groepjes samen en vaak is dat dus niet op je eigen plek maar loop je dan door de klas heen. Ook woordjes flitsen via dansjes en muziek op youtube zijn dingen die gedaan worden.
Ook het echte leren gaat op zich best goed. Door zijn beperking heeft hij wel moeite met het schrijfwerk onder andere maar tot nu toe lukt het allemaal nog aardig. Ook omdat de juffen met hem aparte afspraken hierover hebben. Dat scheelt. Plus er komt ook externe hulp aan zodat de juffen hem zo goed mogelijk kunnen helpen en begeleiden in groep 3. Dus ik zie het allemaal positief in!
orriens nicole zegt:
De overgang van groep 2 naar 3 is inderdaad best groot. Ik herinner me dat mijn oudste dochter verontwaardigd thuiskwam van haar eerste dag in groep 3 en zei: ‘Ik moet de hele tijd zitten!’