In mijn jeugd was de tamagotchi het enige digitale. Onze kinderen groeien echter op in een digitaal tijdperk. Hoe ik als ouder om moet gaan met deze digitalisering vind ik soms best lastig. Niet voor niets dat ik al vaker heb geschreven over media opvoeding. Ook heb ik al eens een bijeenkomst bijgewoond over mediaopvoeding bij jonge kinderen en of dit nodig is. Dit keer werd ik uitgenodigd om naar het ‘Influencers behind the scenes’ event te gaan van het COMM – museum voor communicatie. Gezien ik zelf geen tijd had stuurde ik Ellen van MamaScrapelle er naartoe.
Dit artikel is dan ook geschreven in samenwerking met haar. Zij heeft voor mij verslag gedaan van dit interessante event, waarbij het doel van het museum is om de digitale kloof tussen ouders en kinderen te dichten. Dit door het onderwerp interactief bespreekbaar te maken. Want hoe ga je als ouder om met schermtijd? Maak je je misschien zorgen om de digitalisering van je kind? En wat komt er bij kijken om een influencer te zijn en wat zijn influencers eigenlijk?
Inhoudsopgave
Het Influencers behind the scenes event – COMM; Museum voor Communicatie
Na 3 jaar bloggen begin ik mij langzamerhand een influencer te voelen. Zo tof dan ook dat ik voor Meisje-Eigenwijsje op pad mocht naar het Museum van Communicatie in Den Haag. We gingen naar de speciale voorstelling ‘Influencers behind the scenes’. Daar kun je in een unieke reeks evenementen populaire influencers ontmoeten. Samen met mijn dochter, haar vriendin en moeder (die in de communicatie werkt) ging ik op pad naar het centrum van Den Haag.
Omdat ik het vloggen nog aan het ontdekken ben en ik zeker nog een hoop kan leren leek het mij dan ook een heel gaaf uitje om zo met zijn viertjes te gaan doen. Vandaag hebben we niemand minder dan Don en Link ontmoet in het COMM museum. Uhh wie? Dat ga ik je zo vertellen!
Wat zijn Influencers en Creators?
Misschien is het handig om eerst even uit te leggen wat influencers en creators nou precies zijn. Sommige mensen denken namelijk dat alle bekende Nederlanders influencers zijn, maar dat is niet juist.
Influencers zijn heel aanwezig op Social Media en hebben een publiek dat aandachtig luistert. Het zijn merkspecialisten met een heel bijzonder merk; namelijk zichzelf. Zij hebben een bijzondere manier van adverteren, ze adverteren zonder dat je het doorhebt. Influencers kunnen door merken worden ingezet om in een keer een enorm bereik te krijgen.
Creators zijn vooral bekend omdat ze iets hebben gemaakt waardoor ze bekend zijn geworden. Dat kan van alles zijn, van een nieuw video spel, sieraden, tot aan kleding.
De influencers Don en Link
In het Museum van Communicatie waren vandaag GameMeneer oftewel Don en xLinktijger oftewel Link aanwezig voor een presentatie. Ik had nog niet eerder van deze twee bekende Youtubers uit de gaming scene gehoord.
Mijn dochter en haar vriendin waren vandaag veruit de jongste bezoekers van hun presentatie. Twee kleine meisjes van 5 jaar, die met 1 been in de grote mensenwereld van YouTube staan. Voor ons als beginnende YouTube ouders meteen een directe wijze les vandaag, want de heren deden openhartig een boekje open over hun leven als tiener en waar ze tot nu toe staan.
Link, 22 jaar, en Don, 28 jaar, hebben van hun YouTube kanaal namelijk hun werk gemaakt en zijn bekende influencers geworden. Dat was te merken, want ze hadden vele enthousiaste volgers in het publiek zitten. Jongeren tussen de 10 – 18 jaar schat ik zo in, zaten in het publiek gehuld in merchandise kleding van hun idolen. Velen hadden een gele muts op net als Link of ze hadden de vogel, Karel de meeuw, van Don mee.
Beide heren maken gaming video’s en plaatsen deze op YouTube in 720 of 1080 HD kwaliteit. Ze houden beiden veel van spelletjes en dat is dan ook waar ze filmpjes over plaatsen. Ze zijn inmiddels goede vrienden en maken samen, met Milan Knol en Jeremy Fries, onderdeel uit van het YouTubegroepje DagelijksHaaDee. Dit kanaal heeft inmiddels 1.2 miljoen abonnees.
Wat hebben we geleerd van deze influencers?
Don en Link vertelden vanaf het begin heel duidelijk dat ze beiden eerst gestudeerd hebben. Pas met een diploma op zak hebben ze zich volledig op het YouTuben gestort. Wat ze beiden gemeen hebben is dat ze allebei graag leraar wilden worden. De ene Wiskunde en de ander Engels. Toch wel leuk dat ze eigenlijk nog steeds als een soort leraar wat over spelletjes vertellen op het Wereldwijde Web. In plaats van 100 kinderen op een school stimuleren ze miljoenen kijkers op hun YouTube kanaal.
Ook vertelden Don en Link duidelijk over de gevaren van een Burn Out. Je staat op met je werk en gaat ermee naar bed. Je bent per dag al gauw 12 uur of meer bezig met het vak. Wil je op vakantie dan moet je vooruit werken als je elke dag wat online wilt hebben. Ik vond het heel erg fijn dat ze dit zo openhartig vertelden tegen al die potentiële YouTubers in spe die in de zaal zaten.
Voor ons als mama’s was het vooral interessant om te zien dat het ook best gevaarlijk kan zijn om influencers te volgen. Want als jouw kind helemaal in de ban is van een YouTuber en deze doet iets gevaarlijks, dan bestaat de kans dus dat jouw kind dat gevaarlijke na gaat doen. Maar Don en Link zijn zich heel erg bewust van hun rol als rolmodel voor al deze jeugdige kinderen en dat was goed te merken tijdens de presentatie.
Aan het einde van het eerste deel van het programma was er ruim de tijd genomen voor een Q & A. Wat ik erg mooi vond om te zien, is dat ze ook hier heel openhartig waren. Ze gaven duidelijk aan dat het een investering is in hun bedrijf en een deel van wat ze verdienen in hun setup steken bijvoorbeeld. Ze zijn ook maar gewoon begonnen met een kleine computer die ze van hun ouders hadden gekregen. Door zelf hard te werken konden ze meer kopen. Een eerlijke boodschap van de beide heren.
Museum van Communicatie
Het verhaal van de heren was voor mij interessant, maar voor de vijfjarige dames niet zo goed te volgen. Ze hebben wel heel lief op de grond met de stoel als tafel getekend en woorden geschreven. Op hun manier waren ze druk bezig met communicatie ???? , maar daarna was het toch echt tijd om de benen te strekken!
Het tweede gedeelte van hun presentatie hebben we daarom ook overgeslagen. De kleine dames moesten bewegen en dat deden wij door in het COMM museum rond te gaan lopen. Het Museum van Communicatie bestaat uit 4 etages. Van postzegels, postvervoer, emoties, en Social- Media alles komt aan bod. Tussendoor kun je de IBTS route in het museum volgen en unieke video content vinden van populaire influencers. Er zijn voor de kinderen een paar actieve dingen om te doen. Zo kunnen ze een speurtocht bingo doen, een brief schrijven en dit via buizen op de post doen of een spelletje spelen over post vervoeren via paard, boot, trein en vliegtuig.
Influencers behind the scenes #IBTS
Tijdens IBTS ontmoet en leer je van de beste Influencers en creators van dit moment. Je kunt van 6 oktober tot en met 30 januari in de weekenden speciale workshop/sessies volgen door je favoriete influencer. Ga je voor een VIP ticket dan heb je ook nog een Meet & Greet.
In de agenda kun je zien wanneer welke influencers komen.
Ben jij nieuwsgierig geworden en wil je ook wel meer weten over influencers, het digitale tijdperk en hoe je de digitale kloof tussen ouders en kinderen kunt verkleinen? Dan kun je met de code IBTSBLOG25 25% korting krijgen op tickets voor het Influencers Behind The Scenes event.
Het digitale tijdperk en hoe ik daar als ouder mee om ga
Als moeder van twee kinderen ben ik natuurlijk ook erg bezig met de digitalisering en hoe ik daarmee omga met mijn kinderen. Zelf ben ik erg actief online en dat krijgen mijn kinderen natuurlijk ook mee. Dat zorgt er hier wel voor dat de digitale kloof niet zo ontzettend groot is. Ik zit al meer dan 15 jaar op het wereld wijde web en heb zelf ook veel van de voor- en nadelen meegekregen.
Toch is het als moeder anders. Want je wilt je kinderen tegen de grote boze wereld beschermen. En met het internet is die wereld alleen maar groter geworden. Opgroeien in een digitaal tijdperk betekent dat kinderen ook narcistische trekjes kunnen ontwikkelen, dit is een gevaar dat voortkomt uit de digitalisering. Belangrijk om hier waakzaam voor te zijn.
Delen van foto’s
Zelf heb ik eigenlijk altijd foto’s van mijn kinderen gedeeld. En dat doe ik nu nog. Maar ik heb er altijd goed over nagedacht wat ik plaats. Geen bloot, geen huilende kinderen of andere beschamende foto’s. Nu mijn dochter ouder wordt en op de basisschool zit kies ik ervoor om nog strenger te zijn in de fotoselectie. Ik zal haar dus niet snel meer fullface online zetten.
Schermtijd
Als het gaat om schermtijd heb ik daar geen specifieke regels voor. Mijn jongste vindt het beeldscherm helemaal niet interessant. En de oudste vindt buiten spelen en knutselen nog steeds veel leuker dan filmpjes kijken. Natuurlijk heeft ze wel schermtijd, maar ik heb zelf niet het idee dat ik dit nu al aan banden hoef te leggen. Ik ben benieuwd hoe dat is als ze wat ouder is.
Ik ben erg benieuwd hoe dat in andere huishoudens gaat? Hoe gaan jullie met schermtijd om?