Online boodschappen doen is iets wat ik het laatste anderhalf jaar volledig heb omarmd. Voorheen deed ik het ook wel eens, maar was het meer sporadisch dan gewoon. Online boodschappen bestellen is de laatste jaren ook steeds populairder geworden. En ik snap wel waarom!
Het heeft namelijk zoveel voordelen om online je boodschappen te doen. En in deze blog vertel ik je alle voordelen van online je boodschappen bestellen plus natuurlijk ook wat eventuele nadelen. Want het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Inhoudsopgave
Hoe werkt online boodschappen doen?
Er zijn verschillende winkels waarbij je online je boodschappen kunt doen. Denk daarbij aan de Albert Heyn en Jumbo, maar ook bij de Plus, Picnic en Coop kun je online bestellen. Dit werkt doorgaans via een app. Hoe dat bestellen dan gaat? Hieronder de stappen.
- Zorg dat je een account hebt bij de desbetreffende supermarkt / online bezorgdienst.
- Kies een bezorgmoment.
- Geef aan of je wilt ophalen of dat je wilt dat ze de boodschappen bezorgen (bij Picnic kun je alleen laten bezorgen).
- Kies nu de producten uit die je wilt bestellen. Vaak kun je ook lijstjes maken met bijvoorbeeld favoriete producten zodat je een volgende keer niet telkens weer alles op hoeft te zoeken.
- Zodra je alle boodschappen ingevoerd hebt kun je de bestelling plaatsen, je betaalt bij bezorging.
- Vaak kun je de boodschappen ook nog tot een bepaalde tijd aanpassen.
- In het tijdsvak die jij hebt uitgekozen worden de boodschappen dan bezorgd (of je haalt ze op als je dat gekozen hebt).
Voordelen van online boodschappen doen
Zoals ik al aangaf doe ik vrijwel al mijn boodschappen online. Heel soms ga ik naar de winkel wanneer ik iets vergeten ben of wanneer ik bij een andere supermarkt een hele goede aanbieding zie. Ook doen we eens in de zoveel tijd boodschappen in Duitsland.
Online boodschappen doen: minder verleiding
Dit voordeel van het online boodschappen doen is voor mij echt een van de belangrijkste redenen. Ik laat me in de winkel namelijk altijd verleiding tot aankopen die niet op mijn lijstje staan. En met de online boodschappen gebeurd dat veel minder snel.
Of het nu gaat om een extra pak macaroni terwijl ik die al twee in de kelder heb staan of een zak chips terwijl ik zo gezegd dat even geen snacks in huis te halen… Ik kan de verleiding niet weerstaan. Het gebeurd allemaal heel onbewust, ik denk dan vaak ‘dit gaat toch wel op’. Maar vaak komt het er op neer dat onze toch al goed gevulde voorraad nog groter is geworden.
Daarom doe ik het liefst online boodschappen omdat ik dus veel minder verleidingen heb en me veel beter aan mijn boodschappenlijstje en budget kan houden.
Voordeel online boodschappen: altijd open
Nog een fijne bijkomstigheid van het boodschappen doen via de app is dat je dit 24/7 kunt doen. Of je nu midden in de nacht wakker wordt met een lijstje in je hoofd of tijdens een feestdag. De online winkel is altijd open. Vooruit, je kunt niet je boodschappen midden in de nacht laten bezorgen, maar wel elk moment van de dag je winkelmandje aanvullen.
Online bestellen: het scheelt tijd
Wanneer je niet fysiek naar de winkel hoeft scheelt het je ook enorm veel tijd. Normaal kostte het me zeker een uur tot anderhalf uur om boodschappen te doen. Nu maak ik een lijstje, ik klik op de producten die ik wil en klaar. Het enige wat echt tijd kost is het wegzetten van alle bezorgde producten. En dat moet je ook wanneer je zelf naar de winkel gaat.
Voordeel: iet de deur uit hoeven
Wat ik ook wel fijn vind is dat je niet de deur uit hoeft. Regent het, ligt er sneeuw, is het 40 graden buiten, wat voor weersomstandigheden er ook zijn: jij zit lekker binnen.
(Wel vervelend voor de bezorger, dat dan weer wel)
Minder sjouwen met de boodschapen
Als je naar de winkel gaat om boodschappen te doen dan pak je eerst alle producten die je in je winkelmand legt. Daarna moet je ze weer op de band bij de kassa leggen. Dan weer inpakken, naar de auto brengen, boodschappen in de auto zetten, thuis de boodschappen er weer uit halen en naar binnen sjouwen en dan weer uitpakken om in de kasten te zetten.
Je sjouwt je een ongeluk elke keer weer. Bij online boodschappen doen is dat niet zo. De boodschappen worden hier netjes binnen neergezet en vanuit de kratten kan ik alles zo wegzetten. Vooral met feestjes is mijn rug me dankbaar!
Duidelijk overzicht van aanbiedingen
In elke supermarkt zijn er wekelijks nieuwe aanbiedingen. In de winkel zelf mis ik ze soms nog wel eens. Terwijl ik online gewoon alle aanbiedingen op een rij heb. Ook kan ik zo heel goed de prijzen vergelijken en zien of het wel echt een goede aanbieding is.
Voordeel online boodschappen: het is nooit druk
Het kan in de supermarkt best druk zijn. Vooral in de weekenden of rondom de feestdagen is het af en toe drinken in de gangpaden. Online merk je daar natuurlijk helemaal niks van. Wel is het slim om bijvoorbeeld voor de kerstdagen jouw bezorgmoment al een paar weken van te voren vast te leggen. Want het kan zomaar zijn dat het anders al vol zit.
Online boodschappen doen met handige lijstjes
Ik weet niet of dit bij elke supermarkt zo werkt, maar bij de Jumbo worden er lijstjes gemaakt naar aanleiding van jouw laatste aankopen en wat je het meest gekocht hebt. Deze lijstjes ga ik altijd als eerste langs omdat dit producten zijn die doorgaans elke week weer opnieuw besteld worden.
Denk bijvoorbeeld aan brood, boter, bepaalde groenten zoals komkommers en paprika, fruit, beleg, yoghurt en noem maar op. Ik klik op het lijstje en kan zo een heleboel items al in mijn digitale winkelmandje stoppen.
Nadelen van online boodschappen doen
Natuurlijk zijn er ook nadelen aan online boodschappen doen.
Zo leg ik altijd een bezorgdatum vast door een paar standaard boodschappen in mijn mandje te stoppen. Een dag voor het bezorgmoment maak ik mijn weekmenu en pas ik mijn bestelling aan. Soms wordt het alleen aangevuld maar het kan ook zijn dat er producten in staan die ik eruit haal. Echter vergeet ik dit dus ook wel eens waardoor er boodschappen worden bezorgd die niet compleet zijn. Gelukkig is dit pas 2x gebeurd in al die tijd…
Er zijn ook nog meer nadelen:
- Je moet vaak voor een minimaal bedrag bestellen wil je het laten bezorgen. Bij de Jumbo is dat bijvoorbeeld €50 en bij de PLUS €25.
- Ook zijn er bezorgkosten. Hoeveel het kost ligt vaak aan het moment van de dag/week dat je het wilt laten bezorgen. Echter zijn er tegenwoordig ook bezorg abonnementen. Dan betaal je een vast bedrag en kun je zo vaak bestellen als je wilt.
- Niet op voorraad. Het gebeurd ook wel eens dat een product die jij wilt hebben niet op voorraad is. Heel irritant!
- En dan het grootste nadeel: je kunt niet zelf de verse producten uitkiezen. Soms ontvangen we vlees die nog maar 2 dagen goed is, of groenten die we zelf nooit gekozen hadden.
Doe jij wel eens online boodschappen of ga je toch liever naar de supermarkt?