Voordat we kinderen hadden hielden we onze financiën echt ontzettend goed bij. Elke maand noteerden we in een Excel bestand wat er binnen kwam en wat er ook weer uit ging. Eigenlijk vanaf het moment dat ik zwanger was en we verhuisden zijn we daarmee gestopt. Heel stom eigenlijk want zo heb je weinig tot geen overzicht. Afgelopen maand besloten we om het weer eens bij te houden. En we schrokken toch wel een beetje…
Inhoudsopgave
Financiën op een rijtje zetten
Niet iedereen vindt het fijn of heeft het nodig om de financien op een rijtje te zetten. Maar het geeft je wel inzicht in het hoe of wat. Vooral wanneer je jezelf afvraagt waar al dat geld toch elke maand weer heen gaat. Ook helpt het enorm wanneer je bijvoorbeeld wilt (be)sparen. Heb je jouw financiën op een rijtje dan kun je makkelijk zien waar er nog te besparen valt. Wellicht op bepaalde abonnementen die lopen of misschien geeft je wel erg veel geld uit aan boodschappen. Op die manier kun je dat ook duidelijk zien.
Zo bleek bijvoorbeeld dat wij afgelopen maand voor zo’n €100 buiten de deur hebben gegeten. Denk aan een McDonalds op de terugweg van een event, een keer friet halen bij de friettent drie deuren verder, een broodje op het station, enzovoort. Allemaal vrij kleine bedragen maar het tikt uiteindelijk behoorlijk aan.
De broekriem aantrekken
Met alles op een rijtje beseften we ons ook dat we de broekriem even wat strakker moeten aantrekken. We gingen er telkens vanuit dat er meer binnen kwam dan er uit ging. Maar dat ging dit keer niet op. De maand was een stuk langer dan het salaris. En dat was dit keer geen “rumag” grap. Dus we besloten om een soort no buy maand in te gaan stellen in de maand oktober.
No buy maand
Helemaal niets kopen dat is natuurlijk niet te doen. Er moeten gewoon boodschappen gedaan worden en er zijn nog andere noodzakelijke uitgaven die ook gedaan mogen worden. Tandpasta bijvoorbeeld. Maar voor de rest mogen we van onszelf deze maand dus niets uitgeven. Ik heb ook alle events en uitjes waarvoor ik deze maand uitgenodigd ben als blogger afgezegd. Of ik laat een gastblogger gaan. Met twee kleine uitzonderingen. Een grand opening in Eindhoven aangezien dat bij ons om de hoek zit en het me dus geen volle tank en veel parkeergeld kost. En een event van Yoast waarvoor ik uitgenodigd ben. Maar daar ga ik met de trein naartoe en dat kaartje betaal ik met mijn zakelijke rekening.
Verder mogen we ook kleding voor de kinderen kopen, met name Fay heeft echt kleding nodig. Maar dan kopen we echt alleen wat ze hoognodig heeft. En niet twee jurkjes terwijl ze er maar eentje echt nodig heeft. Tot nu toe gaat het goed. Ik vind het stiekem ook wel leuk om er zo mee bezig te zijn. Even heel bewust en goed nadenken over bepaalde aankopen. Is het noodzakelijk? Ja, dan mag het. Nee? Winkelmandje leeg!
Heb jij wel eens een no buy maand ingesteld?
MarjonS zegt:
Wat knap hoor! Ben benieuwd aan het einde van de maand of het gelukt is.
Wel herkenbaar, soms vliegt het geld eruit. Ik probeer het globaal bij te houden. Sparen doen we altijd begin van het salaris. Dan is dat al “save”.
Jess zegt:
Ik wist niet dat het een dingentje was, maar wij hebben dit in september gedaan omdat er een grote rekening tussen kwam. Maar ik heb het idee dat ik het nu (in oktober) aan het inhalen ben ????.
Natasja zegt:
Heel herkenbaar. Ik probeer deze maand ook om niet echt iets uit te geven. Wel lastig hoor!
Henrieke zegt:
Zo herkenbaar. Tot aan de geboorte van de baby hield ik alles netjes bij in Excel en daarna was het klaar. We dachten nou toch wel wat discipline te hebben.
Rond april/juli hadden we een no/buy periode omdat we bijna gingen verhuizen. Niet heel strict maar we deden ons best. En nu halen we dat in denk ik.
Die kleine bedragen voor buiten de deur eten tikken bij ons ook altijd zo aan trouwens.
Kim zegt:
Zo inspirerend dat je dit deelt! Ik vond zelf Profit First voor mijn bedrijf ook echt een eye opener. Zo gaf ik eerst ook veel geld uit aan zakelijke borrels (prive, deed ik het dan weer niet :P) en verspilde ik onnodig geld aan dingen waar ik niks mee deed. Het is zo fijn om weer overzicht te hebben 🙂