Week van de hoogbegaafdheid – een update

Deze week is “de week van de hoogbegaafdheid”, dat deed me er aan herinneren dat ik hier al een poos niets van me heb laten horen. Terwijl ik juist aan deze reeks begonnen was om meer bekendheid aan en begrip voor hoogbegaafdheid te kweken. Hoog tijd voor een nieuw schrijfsel van mijn hand, over het reilen en zeilen van mijn gezin met een hoogbegaafd kind, of twee….

Coaching

De afgelopen maanden hebben wij ons als gezin laten coachen door een kinderpsychologe met veel ervaring met hoogbegaafdheid. Wat een verademing om gewoon je verhaal te kunnen doen zonder raar aangekeken te worden. De sessies waren vooral gericht op het oplossen van de punten waar wij thuis veel strijd om hadden. Eigenlijk hebben we met hulp van een “vreemde” praktische afspraken gemaakt over hoe te handelen in verschillende situaties. Dat lijkt simpel, maar het was ons eerder nog niet gelukt. Nu onze dochter met meer plezier naar school gaat èn we deze afspraken echt samen hebben gemaakt (niet door ons als ouders opgelegd) is de sfeer hier in huis een stuk lichter.

Rapport

Na de voorjaarsvakantie kregen onze kinderen hun rapport mee naar huis. Voor onze dochter hadden we voor dat het rapport mee naar huis mocht al een 10 minuten gesprek op school. Hoewel ik me af vraag of we haar niet wat meer moeten pushen om haar pluswerk te doen in plaats van een boek te lezen, gaat ze nu wel met plezier naar school. Dat plezier heeft ze jaren niet gekend, dus voor nu laten we haar dus maar lekker lezen. Als ze zich weer gaat vervelen dan merken we dat snel genoeg aan haar en kan ze altijd weer de uitdaging op zoeken. Haar rapport was zoals wij hadden verwacht: hoge scores van een rustig meisje.

Daar gaan we weer?

Het rapport van onze zoon is een ander verhaal. Hij is in januari 5 jaar geworden en is dit jaar nog eerste jaars kleuter. Ook zijn rapport is prachtig, hij heeft plezier, voelt zich steeds vrijer, doet goed mee… toch krijg ik niet het gevoel dat hij echt gezien is. Ik zette mijn speurneus op en ging op zoek naar wat een kind moet leren in de kleuterperiode.

“Aan het einde van groep 2 kent een kind onder andere: de telrij tot en met 20, herkent het de getallen 1 tot en met 10, kan het zijn eigen naam schrijven, kent het begrippen als “meer, minder, groter, kleiner”, kan het rijmen, een koprol maken en binnen de lijntjes kleuren.” Bron

Met deze informatie èn onze ervaringen met onze dochter gingen bij mij de alarmbellen af. Onze zoon telt met gemak tot 100, schrijft fonetisch al hele zinnen, verzint rijmende liedjes on the spot en zijn woordenschat is enorm. En hij zit dus in groep 1…

Dat hij geen haantje de voorste is geloof ik gelijk, dat is onze dochter ook niet. Waar we dat toen onze dochter in groep 1 zat nog voldoende argument vonden om nog een jaar te kleuteren, ben ik daar nu niet meer van overtuigd. Achteraf gezien heb ik spijt dat we met onze dochter niet harder hebben gepusht om haar van groep 1 naar 3 te laten gaan, Ik denk dat ze dan waarschijnlijk een stuk blijer naar school was gegaan de afgelopen jaren.

We hebben onze zorg geuit tijdens het rapportgesprek. Wij willen graag weten hoe ze hem volgend jaar, in groep 2, gaan uitdagen en of het niet verstandiger is om hem na de zomer naar groep 3 te laten gaan. Er is werk aan de winkel voor juf en de IB-er.

Week van de hoogbegaafdheid

Dat brengt mij weer terug bij de week van de hoogbegaafdheid. Hoe jammer ik het ook vind, deze week is echt nog steeds heel erg nodig. Als er zelfs in het onderwijs nog weinig over bekend is, valt er nog heel wat te winnen.

Wil je meer weten over de week van de hoogbegaafdheid of kijken welke activiteiten er bij jou in de buurt worden georganiseerd, bekijk dan de website van de week van de hoogbegaafdheid.

Bonny de Git

VA voor scholen at Bonny de Git
Bonny de Git is getrouwd en moeder van een dochter (2010) en een zoon (2014). Haar dochter veranderde van een vrolijke kwebbelkont met een eigen willetje in een dwars, opstandig en verdrietig meisje. In deze blogreeks informeert ze ons op geheel eigenwijze over hoogbegaafdheid en de invloed er van op haar gezin.

In het dagelijks leven is Bonny VA voor scholen en draagt zo haar steentje bij aan de werkdruk verlaging van leerkrachten.
Bonny de Git

Comments

comments

Moederschap
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    G.T.
    15 maart 2019 at 07:31

    Ik ben benieuwd hoe school gaat reageren en wat jullie besluiten voor je zoon. Schrijf je daar ook een keer over? Mijn bijna-kleuter mag binnenkort starten op school en ik denk dat wij tzt voor eenzelfde situatie staan. Ik lees graag over soortgelijke situaties en hoe dat uitgepakt heeft.

    • Reply
      Bonny
      15 maart 2019 at 08:18

      Hoi,
      ik ben zelf ook benieuwd waar school mee komt. Mocht je in de tussentijd wat willen weten of vragen dan mag je me mailen hoor. Ik ben geen expert, maar inmiddels wel aardig ervaringsdeskundige 😉
      Ik houd je op de hoogte.
      Groetjes, Bonny

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: