Hoogbegaafd: versnellen ja of nee?

Eerder schreef ik dat we het niet eens zijn met hoe onze zoon wordt beschreven in zijn rapport. Natuurlijk hebben we dit besproken met de juf en gevraagd hoe zij het komende schooljaar voor zich ziet. In eerste instantie was haar reactie: lekker naar groep 2 en verdiepen waar nodig. Een paar weken later hangt de vlag er echter opeens heel anders bij. Wat is er gebeurd?

Ben ik dan zo’n zeurmoeder?

Als ouder wil je het beste voor je kind. Je wilt dat ze zich geborgen en blij voelen. Dat ze lekker in hun velletje zitten, zowel thuis als op school. Wat doe je als je als ouder vermoedt dat er op school anders naar je kind gekeken wordt? Waardoor zijn of haar gevoel van welbevinden misschien wel in het geding komt? Ik ging het gesprek aan met de leerkracht, alweer…

Het is best frustrerend om te ontdekken dat je, hoevaak je ook al in gesprek bent geweest, elk schooljaar weer opnieuw de “strijd” aan moet gaan om er voor te zorgen dat ook jouw kind zich fijn voelt op school en er iets kan leren. Regelmatig voel ik me een echte zeurmoeder. Ik wil helemaal niet elke keer hoeven aankaarten hoe het gaat, maar kennelijk is ons onderwijssysteem echt niet ingericht op kinderen die meer nodig hebben dan de gemiddelde lesstof.

Wat is het probleem

Onze zoon is in januari 5 jaar geworden en zit in groep 1. Volgend schooljaar zou hij naar groep 2 gaan. Tijdens het rapportgesprek in maart hebben mijn man en ik aangegeven dat wij zien dat onze zoon voor loopt op zijn klasgenootjes (hij kan alles wat een kind aan het einde van groep 2 moet kunnen) en dat we graag willen weten hoe de juf hem nog een kleuterjaar denkt uit te dagen.

Juf gaf aan geen voorstander te zijn van versnellen (een groep overslaan) en zag juist veel mogelijkheden om hem uit te dagen met verdieping van de leerstof. Eerlijk is eerlijk, dat hebben we eerder gehoord toen we in een zelfde schuitje zaten met onze dochter en telkens weer bleek dat daar onvoldoende tijd en aandacht voor is als het schooljaar eenmaal loopt. Frustrerend voor het kind, maar ook voor ons. Een plan willen we zien, een waar we de school aan kunnen houden graag.

Ommezwaai

Een week of wat na dat rapportgesprek spraken we juf weer. Ze had in de tussenliggende weken tijd gemaakt om wat tests met onze zoon te doen en kwam tot de ontdekking dat hij inderdaad de leerstof van groep 2 beheerst. Het valt haar op dat hij op keuze momenten zelf kiest voor spellen waarin hij een uitdaging heeft, hij wil graag leren. Ze laat hem regelmatig met groep 3 mee rekenen en lezen en hij vindt het machtig interessant. Ze zegt er ook bij dat hij wel nog klein is, vooral letterlijk, en dat ze zich afvraagt of hij zich staande kan houden tussen de grotere groep drieërs.

“Uhm, wacht even, zei ze nu groep drieërs?”

Onze keuze?

Na gesprekken met de IB-er, een begaafdheidsspecialist en de recente observaties komt juf nu tot de conclusie dat zij denkt dat onze zoon na de zomervakantie beter op zijn plek is in groep 3. Ze laat de keuze echter aan ons, de ouders.

Eigenlijk mogen wij nu dus zelf antwoord op onze vraag geven. Je zou denken dat dat makkelijk is, maar het valt me eigenlijk nog niet mee.

Wat doe je dan?

Inderdaad, onze zoon is qua lengte echt nog wel een opdondertje en als je kijkt naar de jongens waar mee hij dan naar groep 3 zou gaan, dan scheelt dat soms meer dan een kop. Aan de andere kant heeft hij ook niet echt een band met de jongens die naar groep 2 gaan en zijn die over het algemeen ook allemaal wat groter dan hij, dus eigenlijk zou dit geen argument mogen zijn.

Een voordeel van nu versnellen is dat er vertrouwde gezichten voor de groep staan en dat hij de kinderen al kent (hij zit in een groep 1-2-3), wat de overgang minder groot maakt.

Bovendien lijkt nu versnellen makkelijker, groep 2 sla je makkelijker over dan groep 4 bijvoorbeeld: als je dat zou doen mis je te veel basisvaardigheden om verder te kunnen ontwikkelen.

Onze dochter versnelde in de kerstvakantie van groep 4 naar 5, ze heeft daarna even een dipje gehad, want opeens moest ze leren leren. Dat dipje was van korte duur en ze zit nu prima op haar plek in de klas. Voorafgaande aan haar versnellen is ze 2,5 jaar met heel veel tegenzin naar school gegaan. Dat wil ik met onze zoon graag zien te voorkomen.

Jongens willen vaak wat langer nog kunnen spelen, zou dat een reden kunnen zijn om niet te versnellen? Op de basisschool van onze kinderen geven ze OGO onderwijs, dat is gebaseerd op spelend en onderzoekend leren. Ze werken aan de hand van thema’s en ook in groep 3 is er nog veel thematijd. Kinderen hoeven dus niet de hele dag op hun stoeltje te zitten. Zou onze zoon hier al aan toe zijn?

Beslissen

Het liefst zou ik pas willen beslissen als we een paar weken in het nieuwe schooljaar zitten. Dan laten we hem na de zomer beginnen in groep 2. Als dan blijkt dat het hem makkelijk af gaat, dan kan hij na de herfstvakantie naar groep 3… Volgens juf is dit geen optie, dan mist hij teveel van de basis van groep 3. Ik denk dat hij die basis al heeft of anders heel snel oppikt. En waarom zou je niet van 2 naar 3 kunnen na een vakantie en wel van 4 naar 5 zoals onze dochter?

Na de meivakantie wil ik eigenlijk wel nog een keer in gesprek op school, want wat vindt de IB-er? Waarom houdt zij zich afzijdig? Terwijl ze toen we voor onze dochter in gesprek waren juist een hele prominente rol had?

Gelukkig hoeven we nu nog niet te beslissen, want mijn hoofd duizelt er van. Mijn kleine mannetje met zijn slimme koppie…

Wat zou jij doen als je in onze schoenen stond?

6 reacties op “Hoogbegaafd: versnellen ja of nee?

  • Op basis van wat ik hier lees: doorstromen.
    Wat ik mis in dit verhaal is zijn sociaal emotionele ontwikkeling.

    Maar hij is van begin januari. Dus net over de grens die ze tegenwoordig vaak aanhouden voor doorstromen. Dus op basis van deze info. Doorstromen

    • Sociaal emotioneel is hij geen haantje de voorste. Dat hebben wij bij onze dochter als reden gezien om niet al snel te versnellen en achteraf heb ik daar enorm spijt van. Ze is gewoon een beetje een kat uit de boom kijker… Onze zoon ook, dus eigenlijk zie ik daar geen problemen.

  • Ik zou zeggen: lekker naar groep 3. Als ik je blogs zo lees, is hij daar echt aan toe. En dat hij de kinderen die naar groep 3 gaan al kent, maakt het helemaal ideaal eigenlijk. Maar ik kan me voorstellen dat het een lastige beslissing blijft als je ‘m zelf moet nemen.

  • Ik zou geneigd zijn om liever niet gedurende een schooljaar te versnellen. In ieder geval als het een andere groep kinderen betreft.
    Een groep 1-2-3 kan wel gunstig zijn met aanpassen van het programma, als ze bereid zijn over groepsgrenzen heen te kijken. Maar dan misschien juist vanuit groep 3 als basis, en af en toe een stapje terug naar de kleuters?
    Lastig om zo vanaf tekst te zeggen. Succes met jullie besluit!

    Waar ik nieuwsgierig naar ben: toen hij vorig jaar startte, was het toen ‘logisch’ om na de zomer groep 1 te gaan doen? Nu twijfelen jullie over groep 2 en 3, hadden jullie toen twijfels over groep 1 of 2?

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *