Het vinden van balans tussen gezin en werk

Thuiswerken terwijl je twee jonge kinderen heb. Hoe doe je dat toch? Hoe houd je het tussen werk en gezin in balans? Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. En dat was ook de vraag waar ik zelf heel lang mee worstelde. Dus toen ik benaderd werd door GORTcoaching om drie gratis coachingsessies te volgen bij een van hun coaches zei ik natuurlijk direct ja.

Een coach? Is dat niet voor mensen met ‘echte’ problemen?

In mijn verleden heb ik al vaker bij coaches en therapeuten gezeten, maar dat was dan voornamelijk omdat ik in een depressie zat. Die stap nemen vond ik toen al echt heel moeilijk. Dus daarom is het ook niet zo vreemd dat mensen toch een drempel over moeten om een coach te zoeken bij minder grote problemen. En dat is eigenlijk ontzettend jammer, want je hoeft het niet allemaal alleen te doen. En de inzicht van een coach kan zoveel opleveren.

Zo heb je verschillende soorten coaching, zoals bijvoorbeeld loopbaancoaching, maar ook het vinden van balans tussen gezin en werk, werken aan zelfverzekerdheid en nog veel meer.

Balans tussen gezin en werk

Voor mij was al snel duidelijk voor welk vraagstuk ik coaching wilde hebben. Met maar liefst twee eigen bedrijven, een gezin, huishouden, sociaal leven en meer vind ik het erg lastig om de ballen hoog te houden. Nu is dat sowieso al niet mijn streven en laat ik regelmatig een van de ballen vallen. Maar toch zocht ik nog wat meer naar balans tussen mijn gezin en werk. Want ik ben van mening dat je het echt wel mogelijk is. En je dus niet als zzper perse 80 uur per week moet werken om een inkomen te genereren.

Mijn coachingstraject bij GORTcoaching

Maar hoe dan? Hoe vind je nu balans tussen gezin en werk? Met die vraag zocht ik een GORTcoach uit en had ik een kennismakingsgesprek.

Het kennismakingsgesprek

Omdat ik twijfelde over welke coach ik moest kiezen had ik voor het kennismakingsgesprek al een telefonisch gesprek met mijn coach. Dit omdat ik mijn vraag wilde voorleggen en kijken of zij daar inderdaad de juiste expert voor zou zijn. Tijdens dit gesprek voelde ik al een klik en aangezien zij ook aangaf hier zeker wat mee te kunnen besloten we voor een kennismakingsgesprek te gaan.

Tijdens dit gesprek legde ik nogmaals mijn vraagstuk op tafel: ‘want hoe houd je nou balans tussen privé en werk wanneer je vanuit huis werkt’. Ik vond vooral het maken van een planning heel lastig en mezelf er ook aan houden. Daarnaast spelen er natuurlijk nog meer dingen mee waardoor de balans vaak ver te zoeken is. Dus hiermee wilde ik graag aan de slag.

Sessie 1

De eerste sessie verliep heel anders dan verwacht. Dit omdat er nogal iets was wat mij blokkeerde op dat moment en dus belangrijker was dan het oorspronkelijke vraagstuk. Ik zat namelijk totaal niet lekker in mijn vel en had veelvuldig gedachtes dat ik zowel een slechte moeder als ondernemer was.

Daarom zijn we in eerste instantie aan de slag gegaan met mindfulness oefeningen. We zijn ons gaan concentreren op de ademhaling en ondanks dat ik nog nooit iets met mindfulness had gedaan merkte ik wel direct dat het hielp. Ik zit namelijk veel te veel in mijn hoofd waardoor mijn gevoel ondergesneeuwd wordt. Maar door te focussen op het hier en nu lukte het me om mijn hoofd wat leger te maken. Wat erg prettig was ook voor de rest van de sessie.

Verder zijn we ook ingegaan op het klembord-metafoor waarbij ik letterlijk een klembord voor mijn gezicht moest houden en er vragen werden gesteld. Maar ook hebben we een oefening gedaan waarbij ik eerst op moest schrijven “ik ben een slechte moeder” (omdat ik dit zelf dacht). En daarna moest ik op schrijven “ik heb de gedachte dat ik een slechte moeder ben”. Vooral die laatste zin zorgde voor meer afstand en het besef dat het geen voldongen feit is.

Een mens heeft per dag gemiddeld 40.000 gedachtes en 70% daarvan is negatief. Jij bent niet je gedachte.

Sessie 2

Tijdens de tweede sessie was er door de mindfulness oefeningen die ik mee naar huis had gekregen echt ruimte om aan de slag te gaan met mijn vraagstuk. Want hoe vind je nu balans tussen je gezin en je werk? Zelf had ik al het boek ‘eat that frog’ aangeschaft en het mooie was dat mijn coach daar ook naar refereerde.

Want er zijn altijd taken die je telkens weer vooruitschuift. Omdat je er geen zin in hebt, omdat ze teveel tijd kosten of omdat andere dingen gewoon meer prioriteit krijgen. Maar die taken blijven dan wel telkens liggen en hoe langer ze liggen hoe vervelender ze worden. Daarom is de “slik de kikker” methode heel fijn om te gebruiken als het gaat om zulke taken. Volgens deze methode start je namelijk elke (werk)dag eerst met het slikken van een kikker. Oftewel je doet eerst zo’n taak die al langer ligt.

In deze sessie zijn we samen gaan kijken naar mijn weekplanning. Welke tijden zijn er beschikbaar, wat is er allemaal mogelijk en hoe kan ik dat het beste indelen. Dit deden we op een groot vel die mijn coach gemaakt had en waarbij we met kleine post its telkens schoven met de planning. Uiteindelijk is het wel de bedoeling om dit document in Excel over te nemen. Maar het blijf een dynamisch document wat ik kan aanpassen, waardoor ik flexibiliteit behoud.

Ook spraken we af dat ik ga starten met 1 to-do-lijst. Dit omdat ik eerst privé en werk gescheiden in een lijst schreef maar privé werd dan ondergesneeuwd en uitgesteld. Wanneer ik het op één lijst zet dan vink ik ook die dingen sneller af. Daarnaast heb ik nog een ideeën lijst voor mijn bedrijf en mijn blog, een slik de kikkerlijst plus ik ben van plan om een takenlijst te maken met dingen die ooit gedaan moeten worden maar voorlopig nog even mogen blijven liggen.

Sessie 3

De derde en laatste sessie liet even op zich duren. Dat had als voordeel dat ik zo mijn weekplanning kon uittesten, maar er zakten ook een aantal dingen weg. Zoals de mindfulness oefeningen. In deze laatste sessie hebben we dan ook besproken hoe het me beviel, werken met een weekplanning. En we zijn gaan samenvatten wat we allemaal besproken hadden.

De weekplanning heeft me de afgelopen weken/maanden zeker houvast gegeven. Het deed me namelijk echt een indeling maken in mijn hoofd en beseffen dat tijd waardevol is. Dat gezegd hebbende heb ik ook weer mijn gehele planning plus lijstjes los gelaten nu de vakantie is begonnen.

Wat heb ik van de GORTcoach geleerd?

Al met al zijn de sessies voor mij erg waardevol geweest. Het is gewoon fijn om samen met iemand anders te kijken naar bepaalde dingen waar je tegenaan loopt. Vooral omdat je vaak vanuit een tunnelvisie ergens naar kijkt en dan blokkeert. Ook de handvaten die zij me heeft gegeven voor wanneer ik weer negatief over mezelf denk of enorm boos wordt zijn erg fijn. Niet dat ik nu elke dag een mindfulness oefening doe (al zou dat eigenlijk best een goed idee zijn), maar ik weet welke tools ik kan gebruiken wanneer ik me weer rot voel of uit mijn slof dreig te schieten.

Ik heb het als heel prettig ervaren dat niet alleen gekeken werd naar mijn vraagstuk, maar vooral ook naar mij als mens. Want ik kan wel balans willen vinden tussen mijn gezin en werk, maar zolang ik zelf niet in balans ben zal dat altijd lastig zijn. Het is nu overigens niet zo dat ik perfect in balans ben en ik alle ballen voortaan hoog kan houden. Maar ik heb wel fijne tips en tricks gekregen hoe ik er het beste mee om kan gaan.

Wil je meer weten over GORTCoaching? Plan via de website een gratis oriëntatiegesprek bij een coach. Als je na het gratis oriëntatiegesprek start met coaching en aangeeft via fan@gortcoaching.nl dat je via Meisje Eigenwijsje bij GORTcoaching terecht bent gekomen, krijg je een cadeautje!

Comments

comments

Moederschap
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Natasja
    26 juli 2018 at 09:06

    Wat goed! En jammer inderdaad dat die drempel zo hoog kan zijn. Klinkt echt top!

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: