Een mini roadtrip met jonge kinderen

Tijdens onze vakantie zijn wij er regelmatig op uit gegaan met onze kinderen. De ene dag bleven we op de camping en de andere dag gingen we op pad. Tijdens een van deze ‘eropuit’ dagen maakten we een mini roadtrip. Iets wat velen ons afraden want ‘dat is toch niets voor jonge kinderen’ of ‘daar vinden zij toch niets aan’. Maar niets is minder waar.. Het was zelfs de mooiste dag van altijd volgens onze vijfjarige.

Afwisseling tijdens de vakantie

Mijn man en ik houden van afwisseling tijdens de vakantie. Hele dagen op de camping vertoeven is niets voor ons. We vinden kamperen geweldig en op de camping is het ook leuk (vooral het zwembad en animatieteam zijn geweldig). Toch voelen we altijd de behoefte om in ieder geval ook wat van de omgeving te zien. Om oude plekken te herontdekken en nieuwe plekken te vinden.

Dat is dan ook de reden dat wij ook regelmatig de camping af gaan om ergens heen te rijden. Meestal kiezen wij één bestemming uit waar we dan een aantal uurtjes vertoeven. Maar afgelopen vakantie hebben we ook een dag gehad dat we met onze twee kinderen een mini roadtrip maakten.

De voorbereiding

Normaal gesproken ben ik van het plannen en wil ik het liefst een bestemming hebben. Dan weet ik namelijk wat ik mee moet nemen, hoe we moeten rijden en wat we er gaan aantreffen. Maar zo af en toe vind ik het heerlijk om dat juist los te laten. De voorbereiding is dan ook net weer wat anders want je wilt dan op meerdere dingen voorbereid zijn.

Zo kwam het dus dat we in ieder geval allemaal onze badkleding aan hadden. Behalve de kleine man want een zwemluier aan doen terwijl je niet gaat zwemmen is niet zo slim. Dan zit straks de hele achterbank onder. Daarnaast zorgde ik ervoor dat we een kleed, strandlakens, badlakens en schone kleding bij hadden. Zowel slippers als stevig schoeisel en natuurlijk ook wat lekkers voor onderweg en voldoende te drinken.

Mini roadtrip

Je kunt een roadtrip natuurlijk zo inrichten dat je werkelijk bij elk kruispunt of rotonde kiest waar je heen gaat. Links, rechts of toch rechtdoor. Wij kozen ervoor om wel een bepaalde richting in te rijden. In eerste instantie richting L’Estartit.

Het strand

Eenmaal daar aangekomen besloten we om direct het strand maar op te zoeken. Dit omdat het nog lekker vroeg was en we liever niet in de middagzon met de kinderen daar zitten. Het waaide nog best wat, maar gelukkig niet hard genoeg dat je gezandstraald werd of dat de parasol de lucht in vloog. Het water was heerlijk dus ik ging samen met de kleuter schelpjes zoeken en de golven bedwingen. Mijn man bleef met de jongste op het kleed zandkastelen bouwen. Onze zoon heeft het namelijk niet zo op zwemmen, hoe dat komt weet ik niet want hij speelt graag met water.

Het was echt heerlijk aan zee. En het mooie was, toen we na een uur (of anderhalf heb het niet echt bij gehouden) weer gingen vond onze kleuter dat helemaal geen probleem. Want ze wist dat we weer naar andere mooie plekjes zouden gaan. Eenmaal bij de auto hebben we de kleuter even wat anders aan getrokken en hebben we het zand van de peuter afgeklopt.

Verder richting zuiden

We besloten om weer verder richting zuiden te rijden. Eigenlijk hadden we als volgende bestemming Begur in ons hoofd maar toen we langs het plaatsje Pals kwamen konden we het niet laten daar te stoppen. Het enige wat ik over die plaats wist is dat een oude kennis van ons er woont en dat ze er de lekkerste kip hebben. We zagen vanaf de weg wel dat er ook een kasteel moest zijn, dus vandaar dat we een parkeerplekje opzochten.

En wat zijn we daar blij mee! Pals is echt een pareltje om te bezoeken. De geschiedenis die je overal nog terug ziet, de mooie smalle straatjes, de prachtige bloemen en al het groen wat je er ziet. En dan de kerk, de toren en al het andere moois… Ja wij hebben flink genoten!

Ergens eten

Het was mijn bedoeling om ook in Pals te gaan eten. Tenslotte had ik gehoord dat ze daar de lekkerste kip hebben. Echter had mijn man andere plannen. Hij wilde toch naar het volgende dorpje: Begur. Dus zochten we onze auto weer op en reden verder. Ook daar hadden we al snel een parkeerplaats gevonden waar we na een steile weg ook een fijn terrasje/restaurantje vonden om te eten.

Ze hadden er pizza dus de kinderen konden hun lol op. Na een lekkere maaltijd werd het tijd om te bekijken wat er voor moois te zien was in Begur. Google maps vertelde ons dat er ook hier een kasteel zou zijn. Na navraag bij Nederlanders die we tegenkwamen bleek het meer een uitkijkpunt te zijn, maar die wel de moeite waard was. Het was echt een flinke klim waar vooral ik erg veel moeite mee had. Onze peuter viel namelijk tijdens het wandelen in slaap en de kleuter rende zelfs stukken omhoog. Zelfs bij de meest steile paadjes.

En dan het uitzicht… ja wauw dat was prachtig! Niet te beschrijven ook. Het was zeker de klim, het zweet en de kramp in mijn kuiten waard.

Op zoek naar schatten

Wat zo geweldig was aan die dag was vooral onze dochter. Zij had, door onze voorbereiding op de roadtrip, zelf een verhaal bedacht over deze dag. Wij waren allemaal piraten en zij de kapitein en we gingen op zoek naar schatten. Bij het strand waren de schelpen de schatten, in Pals bij het ‘kasteel’ zocht ze overal naar schatten en vond er eentje in een souvenirwinkeltje. En in Begur was het uitzicht de schat inclusief de bijzondere vlinders die er rondvliegen en waarvan er eentje op haar vinger ging zitten.

Ze was echt ontzettend enthousiast over de hele dag. Ze genoot zichtbaar, straalde van oor tot oor en bleef maar roepen dat het de mooiste dag van altijd was. Naast dat we zelf genoten van alle prachtige parels die we die dag vonden was onze dochter echt de grootste schat van allemaal.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *