Waarom ik als bedrijfsnaam mijn eigen naam koos*

Ongeveer anderhalf jaar geleden begon mijn droom om een eigen bedrijf te starten steeds meer vorm te krijgen. Ik had heel veel plannen en ideeën maar echt de sprong wagen en een onderneming starten deed ik niet. Ik liep namelijk vast op het bedenken van een bedrijfsnaam. Totdat iemand me in liet zien dat het echt zonde van mijn tijd was om daar zo mee bezig te zijn.

Hoe kies je een bedrijfsnaam?

Het kiezen van een bedrijfsnaam kan een lastige klus zijn. Vooral wanneer je geen specifiek product verkoopt of een specifieke dienst levert. Iemand die notitieboekjes verkoopt kan hier in de naam heel makkelijk mee spelen. Maar ben je net zoals ik virtual assistant en lever je verschillende diensten, dan kan het nog best lastig zijn. Ook omdat VA’s hier in Nederland nog helemaal niet zo bekend zijn.

Want een bedrijfsnaam moet wel iets zeggen.

Waarom ik als bedrijfsnaam mijn eigen naam koos

Na een tijdje gestoeid te hebben met de naam van mijn bedrijf kwam iemand met de verlossende vraag: “waarom gebruik je niet gewoon je eigen naam?”. In eerste instantie wuifde ik dat direct weg. Ik vind mijn naam namelijk niet zo bijzonder, maar zij gaf aan dat een eigen naam een bedrijf juist toegankelijker maakt. Het werk vertrouwen, geeft persoonlijkheid aan en maakt een bedrijf al snel sympathiek.

En nog een groot voordeel: je zit niet vast aan een bepaalde dienst, product of beroep. Want nu noem ik mezelf een virtual assistant en content creator. Maar wie weet wat de toekomst me allemaal nog gaat brengen. Ik heb ook ambities om anderen te helpen door middel van coaching. En dan is mijn eigen naam als bedrijfsnaam juist heel slim.

Het vastleggen van de domeinnamen

Op het moment dat ik besloot om mijn eigen naam te gebruiken heb ik datzelfde moment het domeinnaam geregistreerd. Je kunt dit bijvoorbeeld bij Hostnet doen. Daar heb je allerlei opties om op een simpele manier een website te maken met bijvoorbeeld Website Maker of WordPress. Dat had ik achteraf gezien eigenlijk allang gedaan moeten hebben, want je weet nooit waarvoor je het kunt gebruiken. Ik blog namelijk al jaren, wie weet start ik er over een aantal jaar wel een nieuwe blog op? Je weet het maar nooit.

Mijn domeinnaam was dus al geregistreerd voordat ik überhaupt mezelf ingeschreven had bij de Kamer van Koophandel. En ook de namen van mijn kinderen ga ik registreren. Want wie weet wat zij later willen gaan doen en dan is het toch wel fijn om te weten dat niet iemand anders er met hun ‘naam’ vandoor kan gaan.

Maak van je idee een succes

Op het moment dat ik bedacht dat ik mijn blog wel eens “Meisje-Eigenwijsje” kon noemen, had ik nooit gedacht dat dit nu zo’n groot succes zou zijn. Ik wilde gewoon mijn ei kwijt en mensen op de hoogte brengen van onze situatie. En nu jaren later heb ik een goedlopende blog die ik onderdeel van mijn bedrijf kan noemen. Gaaf toch?

Daarom is het slim dat wanneer je een idee hebt, hoe groot of klein dan ook, je dat idee vastlegt door de domeinnaam in ieder geval al te claimen. Want wie weet wat voor een groot succes dit wordt?!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *