Waarom ik de ene blog wel lees en de andere niet

Als eerste wil ik zeggen dat ik graag blogs van andere mensen lees. Ik probeer ook steeds weer nieuwe blogs te ontdekken omdat er gewoon zoveel leuke blogs zijn en dus ook zoveel leuke artikelen. Ook probeer ik met regelmaat te reageren, al doe ik dat sowieso liever op de computer en niet op mijn mobiel. Lees ik je blog dus mobiel dan kun je er al bijna vanuit gaan dat het alleen bij lurken blijven. Al die (nieuwe) blogs bijhouden kost veel tijd. Vaak te veel tijd, waardoor ik kieskeurig moet zijn. 

En kieskeurig zijn is niet erg hoor. Er zijn genoeg redenen te noemen waarom ik bijvoorbeeld wel blog A lees, maar niet blog D. Of waarom ik de ene dag wel naar blog B ga, maar de dag erop niet. Het heeft niets te maken met de persoon erachter, maar wel alles met uitstraling en inhoud. Vandaag vertel ik je waarom ik bepaalde blogs niet lees en waarom ik juist wel op bepaalde blogs klik. (Oh ja, sommige dingen mag je met een korreltje zout nemen)salt-273105_1280

Pop up

Wanneer ik op een blog klik en er komt direct een venster met “vond u dit leuk om te lezen, klik dan hier om je in te schrijven voor..” dan haak ik al af. Ik heb het eerste woord niet eens kunnen lezen en vaak zorgt dat scherm er ook voor dat ik hem ook nooit zal lezen ook. Bloedirritant vind ik dat soort schermen, vooral omdat ik het vaak niet weg krijg. Dan druk ik met mijn dikke vinger op het venster zelf in plaats van het kruisje. Dit geldt ook voor reclames die door het artikel heen verschijnen. Prima dat er reclames staan op de blog, geen problemen mee. Maar zorg er dan wel voor dat ik je artikel op zijn minst kan lezen voordat ik hem eerst 10x moet wegklikken.

Niet mobiel vriendelijk

Zo’n 95% van de tijd lees ik blogs via mijn mobiel. Wanneer ik nog in bed lig, of ’s avonds op de bank een serie kijk. Als ik dan heen en weer moet scrollen om een zin te lezen kost mij dit teveel moeite. Dus dan ben ik weg. Het kost tegenwoordig niet zoveel moeite om je site mobile responsive te maken, zorg hier dus voor. Ik ben namelijk niet de enige die via mobiel kijkt. Zorg daarbij dat alles aangepast wordt in mobiel formaat, ook je foto’s.

Gebruik datum

Ik vind het prettig om een blog te lezen en te weten wanneer hij geplaatst is. Vooral als er informatie in staat. Want blijkt het artikel uit 2010 te komen dan kan de informatie die ik lees achterhaald zijn. Of misschien is het een shoplog waarbij ik een heel leuk shirtje heb gezien en hem ook wil kopen. Schijnt het van zomer 2012 te zijn. Tsjah dan is de kans klein dat het me nog lukt om hem te vinden. Daarom, gewoon een datum boven je artikel. Of eronder, dat mag van mij ook nog wel haha.cms-265127_1280

Te lang en weinig plaatjes

Wanneer ik een blog begin te lezen en hij gaat maar door en door en door, dan verlies ik mijn interesse vrij snel. Soms zijn lange artikelen juist erg goed. Ook ik maak me er wel een schuldig aan. Maar dan wissel ik sowieso af met interessante foto’s en zorg ervoor dat ik kopjes gebruik. Zo kun je ook nog selectief lezen. Toch kom ik nog regelmatig artikelen tegen waarbij er geen kopjes zijn, mag ik van geluk spreken als er 1 foto in staat en wordt het onderwerp een beetje uitgerekt. Dit kan een zeldzaamheid zijn op die blog, maar het stoot wel af. Vooral in deze tijd, de tijd waarbij iedereen het druk genoeg heeft met zichzelf en hun eigen leven, wil je niet 10 minuten bezig zijn met het ontcijferen van 1 blogartikel.

Dubbel klikken

Soms zie ik op Twitter een hele interessante intro van een blogartikel en klik ik op de link. Om dan vervolgens op de Facebookpagina uit te komen en vanuit daar weer door te moeten naar de site zelf. Soms triggert een titel me zo erg dat ik ook dan doorklik, maar dit gebeurd zelden. Het kost gewoon teveel moeite. Veel beter zou dus zijn dat je op zowel Twitter als Facebook een directe link plaatst. Dit is ook de reden dat ik het zo jammer vind dat je bij Instagram geen directe link kunt plaatsen bij je foto.

Click bait

Sommige bloggers gebruiken intro’s of titels als click bait. Ze laten je geloven dat je bijvoorbeeld achter een geheim komt wanneer je klikt of iets gaat ontdekken wat je nog niet wist. Heel slim, want ik klik er dan dus 9 van de 10 keer op. Maar als ik dan aan het einde van het artikel kom en ik heb helemaal geen antwoord op de vraag of het geheim is nog helemaal niet verklapt.. Dan kom ik 9 van de 10 keer ook niet meer snel terug. Dan denk ik bij een volgende titel in dezelfde categorie dat het weer een truc is. Terwijl je dan wellicht wél het antwoord voor me hebt en ik dus daardoor een heel goed stuk van je mis. En jij dus ook een bezoeker. Blijf dus wel eerlijk… En houd het bij jezelf.Schermafbeelding 2016-01-09 om 20.16.52

Zijn dit herkenbare dingen?

44 reacties op “Waarom ik de ene blog wel lees en de andere niet

  • Heel herkenbaar! Ik heb een paar favoriete blogs die ik dagelijks lees zelfs als de titel me mischien wat minder aanspreekt. Vaak zijn die artikelen toch leuk genoeg om te lezen. Andere blogs lees ik vooral door hun titel. Reageren doe ik op de meeste blogs wel als ik er daadwerkelijk iets over wil zeggen. Ik lees alles via de laptop, dus reageren gaat dan ook altijd makkelijk.

  • Ja dat je op twitter op een link krijgt van Instagram en dan nog naar de site moet zien te komen.. Dan ben ik al weg. Overigens heb ik juist het omgekeerde. Ik houd van blogs met veel tekst omdat er dan naar mijn idee meer aandacht is besteed aan de inhoud. Blog met teveel foto’s en amper tekst vind ik vaak inhoudloos.

  • Ja vooral die pop-up meteen bij binnenkomst op pagina, heel irritant. Ben ik ook meteen weg. Ik vind foto’s echt toegevoegde waarde hebben in een blog post, staat ook meteen verzorgd (als het tenminste goede foto’s zijn). Verder lees ik graag posts die met zelfspot geschreven zijn en een tikkeltje sarcastisch, heerlijk!

  • Pop ups zodra je op een site komt…. ik haak dan ook vaak af. Of overal de vraag over het inschrijven voor de nieuwsbrief. En click baits, als het vaak voorkomt verwijder ik de blog uit mijn favorieten.

    • Idem hier. Anonieme blog doen we weinig.
      Het persoonlijke vind ik net zo fijn. Als je de blog even volgt (en liefst ook via sociale media kanalen) ontstaat er een band en lijkt het alsof je het gezin in kwestie ‘echt’ kent. Je leeft mee met hun ups and downs 🙂

  • Erg herkenbaar. Vooral die irritante popups waarbij op mobiel het kruisje uitbeeld verdwijnt en je het niet eens weg kan klikken. Frustrerend, zeker als je echt benieuwd bent naar het artikel. Ik vind overigens blogs met veel en grote foto’s ook irri. Steeds moeten doorscrollen om door te kunnen lezen. Of advertenties halverwege en dan met swipen net aanklikken en meteen op de site van de adverteerder komen.

  • Vooral de clickbait en de pop-up zijn herkenbaar, het lijken ook vaak dezelfde (soort) blogs te zijn waar deze voorkomen trouwens. Of in mijn hoofd heb ik ze gewoon bij elkaar op een hoop geschoven, dat kan ook haha.

    Van lange teksten heb ik minder last, als ik blogs ga lezen ga ik er meestal toch even voor zitten, maar kopjes zijn dan nog steeds wel erg fijn!

  • Ja ik vind die pop ups ook zo vervelend. Of het nu reclame is, een nieuwsbrief of voor Facebook. Mijn vingers vinden dan ook snel het kruisje. Al hoewel dat soms dus best lastig is op mobiel inderdaad.
    En ik herken ook het weinig reageren op mobiel. Maak ik het mezelf nu dus best moeilijk omdat ik dat eigenlijk jammer vind. En dus nu op mijn mobiel een heel verhaal aan je zit te typen….

  • Herkenbaar! Extra kopjes tussen de artikelen doe ik nu ook. Deed ik voorheen weinig maar ik merk dat het me ook helpt om structuur in de content te krijgen. Pop ups vind ik ook mateloos irritant. vooral op mobiel want dan krijg ik dat kleine kruisje nooit aangeklikt. Verder vind ik reageren op mobiel ook lastiger maar ik probeer het wel te doen. Zoals nu! 😉

  • Idd, bij sommige blogs merk je dat de blog caption er alleen maar is om bezoekers aan te trekken, beetje dom eigenlijk als je dan juist weer bezoekers verliest als de caption niet overeenkomt met de inhoud…

    • Nicole (Meisje Eigenwijsje) zegt:

      Ja inderdaad. Dan heb je wel leuk allemaal unieke bezoekers, maar als die nooit meer terug keren is dat ook niet handig 🙂 Bedankt voor je reactie!

  • Herkenbaar! Die clickbait en popup dingen irriteren mij ook mateloos. En als een tekst barst van de taalfouten. Af en toe een typfout moet kunnen, heb ik zelf ook, maar slecht Nederlands is voor mij een afhaker. Zelf ben ik vaak lang van stof, korte zinnetjes met veel foto’s vind ik meer iets voor beauty en fashionblogs waar het vooral om de plaatjes om van te kwijlen draait.
    En ik vergeet nog weleens een tussenkopje, zal er beter op letten!

  • Click baits zijn echt een (irritante) hype aan’t worden. Ik zie ook vaak titels passeren die puur geschreven zijn om reactie uit te lokken. Helaas, ook vaak vergezeld met een uitspraak die kwetsend kan overkomen. Als je dan het artikel leest, blijkt het om een zwak opiniestuk te gaan over desbetreffend onderwerp en lees je helemaal niets nieuws.

  • Ooit heb ik hier ook een Let’s Talk aan gewijd. Ik herken me in de punten die je noemt. Maar ik vind slecht geschreven blogs vol met taalfouten en spuuglelijke lay-outs ook argumenten om nooit meer terug te komen. Ik lees denk ik vooral blogs omdat ik de persoon erachter leuk of interessant vind. Sommige bloggers schrijven bijvoorbeeld heel kinds over hun kindjes, dat is helemaal prima en zij zullen vast ook hun eigen volgers hebben, maar ik hou daar niet van. Ik vind jouw blog leuk omdat ik jou leuk vindt en je op een normale manier over Fay schrijft. En veel van je andere onderwerpen vind ik ook leuk.

  • Popups zijn inderdaad echt irritant, haak dan vaak af.
    Ik lees en reageer vrijwel altijd op mobiel, al gaat reageren niet altijd even lekker (vooral via Bloglovin loopt het vaak vast)

  • Haha, ik moet stiekem wel lachen, want ik krijg op jouw blog ook altijd zo’n pop-up. Maar ik word helemaal gek als ik zo’n pop-up krijg van Facebook: Weg ermee! Meestal reageer ik toch via mijn laptop, ik kijk wel via mijn mobiel even op Bloglovin’ en ik klik dan de berichten weg waar ik op die dag even misschien niets mee heb.

  • De titels zorgen er bij mij inderdaad ook 9 vd 10 keer voor dat ik doorklik, gelukkig tot nu toe weinig teleurgesteld dat het echt niet was wat ik er van verwachtte. Een mooie en goede titel vind ik zelf ook vaak lastig te verzinnen, maar probeer er altijd voor te zorgen dat de lezer niet “misleid” wordt…
    Verder noem je zeker een paar goeie tips die ik in m’n achterhoofd houd voor mijn volgende blogs, thanks!

  • Die popups midden op een pagina zijn vervelend ja! Lange teksten vind ik op zich niet vervelend, en reageren via mobiel doe ik ook wel, hoewel ik op de laptop wel fijner vind.
    Heel stom misschien, maar als ik voor de eerste keer op een blog kom kijk ik ook naar de layout. Bij een ontzettend drukke/schreeuwerige layout of een vervelend lettertype om te lezen klik ik weg.

  • Ik heb een x-aantal blogs in ‘netvibes.com’ staan waar ik een seintje krijg als er iets nieuws geplaatst is. Lees altijd via de ouderwetsche pc. 😉
    Kom niet vaak op nieuwe blogs, vaak viavia. En deze, daar kom ik op omdat ik op een oud blogje van mij een reactie van jou had die mij vervolgens doorverwees naar deze nieuwe site.

  • Ooh! Aan elkaar gekoppelde social media accounts is één van mijn grootste ergernissen!
    Tweets als: ‘I posted 6 pics on Facebook’ of dat je een halve zin kunt lezen en dan doorklikt naar Instagram. Vind het echt laks en slordig staan, maar veel bloggers doen het, ook een aantal heel grote. Snap dat het veel tijd kost om alles apart te posten, maar ik vind dat dit gewoon part of the Job is. Daarnaast loop je ook kansen mis om een directe link in een Tweet te plaatsen, dus het is ook niet slim om de boel te koppelen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *