Tips voor het gebruiken van een dakkoffer

thule dakkoffer

Het gebruiken van een dakkoffer is ons niet onbekend. Toch is het nu voor het eerst dat we een dakkoffer van onszelf hebben. Daarvoor huurden of leenden we hem altijd. Een dakkoffer is vooral fijn voor wanneer je op vakantie gaat en er meer spullen mee moeten dan in je kofferbak passen. Een dakkoffer zorgt dus voor extra bagageruimte. Maar hoe kun je nu zo optimaal mogelijk gebruik maken van je dakkoffer?

De aanschaf van een dakkoffer

Dat er een dakkoffer moest komen was niet meer dan logisch. Onze auto is namelijk niet zo groot en met onze kleinste spruit in ons midden moesten we heel wat meer meenemen. De kinderwagen was wel erg compact, maar toch.. Er moest ook een reisbedje mee, de bumbo, luiers, flesvoeding en dan heb ik het nog niet over de kleertjes en dergelijke gehad. En dan heb je alleen alle spullen van de baby bij en voor jezelf en je oudste kind nog helemaal niks.

Een dakkoffer dus. Maar hoe kies je nou de juiste dakkoffer?

Wij wisten al dat we voor Thule zouden gaan omdat dit gewoon het beste merk hiervoor is, plus ook in testen van oa de ANWB wordt Thule gezien als een van de beste keus. Verder is het goed om te kijken naar je dakdragers. Heb je die al let dan op dat niet alle koffers passen op alle dakdragers, ook als ze zogenaamd universeel zijn. Kijk dan goed naar het formaat, het moet wel bij je auto passen. Plus wil je hem ook als skibox gebruiken dan moet hij minimaal 180 cm lang zijn.

aanschaf van een dakkoffer

En dan als laatste tip: koop een koffer die je aan beide zijden kunt openen. Onze dakkoffer (de Thule Motion XT) kan ook aan beide kanten geopend worden en dat is niet alleen handig met het bevestigen, maar ook qua vullen.

Het bevestigen van een dakkoffer

Ik had het grote geluk dat ik zelf de dakkoffer niet heb hoeven bevestigen. Dit werd namelijk voor mij gedaan toen ik mijn Thule dakkoffer ging ophalen. Super fijn. Het bevestigen van de dakdragers werd door één persoon gedaan, maar echt de dakkoffer erop tillen en vastzetten is toch meer iets voor twee man. Het is dan ook handig om een meetlint te gebruiken om te zorgen dat deze precies in het midden zit.

Het indelen van de dakkoffer

Als het gaat om het indelen van de dakkoffer is het handig om rekening te houden van een optimale verdeling van het gewicht. Ongeveer 50% van de spullen gaan tussen de dragers, 25% in de neus en 25% aan de achterkant. Het is overigens aan te raden om zeer zware spullen nooit in een dakkoffer te doen, maar in de achterbak. Dit zorgt ervoor dat het zwaartepunt van de auto laag blijft wat weer gunstig is voor het weggedrag van de auto.

tips voor het gebruiken van een dakkoffer thule

Zorg er bij het indelen van de dakkoffer ook voor dat de zwaarste spullen (onze tas met strandlakens was vrij zwaar) boven de dakdragers gelegd worden. Daarnaast is het niet aan te raden om spullen los in de dakkoffer te leggen, deze kunnen namelijk gelanceerd worden bij noodstops en de koffer beschadigen.

Extra tips voor het gebruik van een dakkoffer

  • Stop nooit dure spullen in een dakkoffer. Elk slot is te kraken.
  • Let op de extra hoogte van je auto waar je dakkoffer voor zorgt en rijd niet zomaar een parkeergarage in. Ja dit zeg ik uit ervaring (gelukkig niet bij onze huidige dakkoffer).
  • Er is geen maximumsnelheid voor een auto met dakkoffer, maar er wordt een maximumsnelheid van 130 km/u geadviseerd. Wij hebben zelf niet harder dan 125 km/u gereden.
  • Houd rekening met het verbruik van meer brandstof, blijf dus niet onnodig rond rijden met een (al dan niet lege) dakkoffer. Zonde van je geld en het milieu.

Comments

comments

Lifestyle
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply
    Wendy
    21 juli 2018 at 23:51

    Mijn ouders hebben vroeger ook altijd met een dakkoffer rondgereden als we met het gezin naar Frankrijk gingen. Wat ik me nog goed kan herinneren is dat mijn vader het zo’n rot ding vond omdat hij een irritant geluid maakte. Ikzelf heb dat nooit gehoord als kind zijnde, maar mijn vader heeft zich er nogal aan gestoord blijkbaar. Hahaha, waarschijnlijk het fluiten van de wind, omdat je auto toch niet meer zo aerodynamisch is als anders.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: