Starten als zzp’er – hoe pak je dat aan?

Na maanden twijfelen en vooral veel vragen stellen aan anderen besloot ik het te doen. Ik gingen starten als zzp’er. Een spannende tijd, nog steeds wel, maar wel eentje waar ik voor de volle 100% achter sta en nog steeds geen seconde spijt van heb. Sinds ik als zzp’er aan de slag ben gegaan krijg ook ík de vragen en mailtjes van anderen die willen starten. Daarom besloot ik om er een artikel aan te wijden. Want starten als zzp’er, hoe pak je dat aan?

Starten als zzp’er, wat moet je allemaal regelen?

Voordat je kunt beginnen als freelancer zijn er een aantal dingen die je toch moet regelen, op papier moet zetten. Zo is het natuurlijk noodzakelijk om te weten wat voor een bedrijf je wilt starten. Ga je producten verkopen of diensten verlenen? En wat is je doelgroep? Het is niet aan te raden om zonder een uitgewerkt plan naar de Kamer van Koophandel te stappen om daar je bedrijf in te schrijven.

Het kiezen van een naam – logo – huisstijl

Voordat je jouw bedrijf inschrijft heb je een naam nodig. Een logo en huisstijl hoeft nog niet van te voren bedacht te zijn, maar het is wel handig om er al over na te denken. Een naam is heel persoonlijk maar ook erg belangrijk. Check van te voren ook even of de naam nog niet bestaat en of de domeinnaam nog beschikbaar is.

Wat betreft een logo en de huisstijl is het belangrijk om ook weer dicht bij jezelf te blijven. Maak bijvoorbeeld op Pinterest een bord aan en pin daarop alle logo’s die je mooi vind. Ook kun je op datzelfde medium zoeken naar kleurschema’s, mooie fonts en nog veel meer. Dit is handig voor degene die je logo gaat maken. Of mocht je zelf een grafisch wonder zijn, voor jezelf. Voor zowel je logo als je huisstijl kun je dus iemand inhuren. Dat kost natuurlijk wel wat, maar als er iets is wat ik heb geleerd dan is dat investeren in je bedrijf echt een must is.

Vastleggen van je domeinnaam en het maken van je website

Wanneer je hebt gezien dat jouw domeinnaam nog beschikbaar is, leg hem dan ook direct vast. Je zult niet de eerste zijn die zijn of haar bedrijf inschrijft en waarvan opeens de domeinnaam weggekaapt is.

Heb je een domeinnaam en een host dan kun je ook starten met je website. Het is aan te raden om deze zo snel mogelijk af te hebben. Mensen vinden het fijn om een plek te hebben waar ze heen kunnen gaan om meer over je bedrijf, jouw tarieven en degene achter het bedrijf te lezen. Het oogt ook professioneler. Zelf had ik mijn website voor mijn virtual assistant diensten pas na 5 maanden online. En dat merkte ik echt bij het krijgen van opdrachten.

Wat voor een website je maakt en via welk kanaal verschilt nogal. Zelf werk ik voor zowel mijn blog als mijn andere website met WordPress omdat ik er erg goed mee kan werken. Je kunt er alsnog voor kiezen dat een ander de opzet voor je maakt. Maar het bijhouden is dan ook erg simpel. De website van mijn blog heb ik helemaal zelf gemaakt, al heb ik daarvoor wel een thema gekocht zodat de layout strak en mooi oogt.

Inschrijven bij de KvK

Wanneer je als ondernemer aan de slag wilt gaan en aan de drie criteria voldoet dan is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Dit gebeurd aan de hand van drie stappen. Als eerste vul je online een inschrijfformulier in. Heb je dit formulier volledig ingevuld dan maak je een afspraak op een van de kantoren van de KvK om zo de inschrijving af te ronden. Als laatste controleer een medewerker van de KvK je legitimatie (meenemen dus!) en bekijkt hij of zij of je aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet. Het inschrijven kost eenmalig €50,- en €15,- voor een uittreksel die je kunt gebruiken als bewijs van inschrijving. Sommige banken en groothandels vragen om dit uittreksel.

hoe start je als zzper

Zakelijke bankrekening

Na de inschrijving kun je ook direct een zakelijke bankrekening openen. Welke bank en welk pakket bij jou past is natuurlijk heel erg persoonlijk. Het is goed om deze van te voren al te vergelijken. De meeste banken hebben starterspakketten maar bekijk dan wel goed de voorwaarden. Sommige banken hanteren zelfs kosten bij het bijschrijven van elk bedrag.

Je tarief bepalen

Het bepalen van je tarief blijft een lastig iets. Je wilt niet te laag zitten zodat je niet rond komt, maar ook niet te hoog zodat het potentiële klanten afschrikt. Toch kun je beter iets hoger zitten dan te laag, want omlaag gaan met je prijzen kan altijd nog. Terwijl omhoog gaan met de prijzen doorgaans wat lastiger is (behalve inflatieprijzen). Hoe je jouw tarief het beste kunt bepalen kun je hier lezen. In dat artikel geven ze ook hele duidelijke voorbeelden hoe je een tarief kunt bepalen en waar je rekening mee moet houden.

Op zoek naar een geschikte werkruimte

Of je nou in een bedrijfspand, op een flexwerkplek of thuis gaat werken, een goede werkruimte is heel belangrijk. Zelf werk ik vanuit huis, maar maak ik ook gebruik van flexwerkplekken. In dit artikel geef ik tips voor een fijne thuiswerkplek en wil je samen met mij op zoek naar de fijnste flexwerkplekken? Dan kun je daar hier over lezen.

Ga je liever op zoek naar een geschikt bedrijfspand, zij hebben er over geschreven.

Het bijhouden van je administratie

Als ondernemer is een van de belangrijkste dingen het bijhouden van je administratie. Je kunt ervoor kiezen om dit zelf te doen door middel van een boekhoudprogramma of uit te besteden. Omdat ik een erg klein bedrijf heb waarin er weinig cashflow is houd ik mijn administratie zelf bij. Ik gebruik hiervoor een excel bestand waarbij ik verschillende tabbladen gebruik om onder andere al mijn facturen in te verwerken en mijn kilometers en uren bij te houden.

Ook mijn omzetbelasting en inkomensbelasting dien ik zelf in. Al zit ik er voor de inkomensbelasting wel aan te denken om dit volgend jaar uit te besteden.

Wat moet je nog meer regelen wanneer je gaat starten als zzp’er?

Er zijn nog een aantal dingen waar je aan moet denken wanneer je als freelancer start.

Verzekeringen en pensioen

Ben je in loondienst dan worden vele verzekeringen al voor je afgesloten door de werkgever. Ook wordt je pensioen opgebouwd. Ben je echter zelfstandige dan moet je dit allemaal zelf regelen. Denk bijvoorbeeld ook aan een aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Opstellen van algemene voorwaarden

Het opstellen van algemene voorwaarden is niet verplicht maar het kan je wel voor veel zakelijke problemen behoeden. De algemene voorwaarden zijn regels die jij (als ondernemer) opstelt en die gelden bij alle contracten die je afsluit. Dit document, dat bedoeld is voor de klant, bevat de kleine letters over ander andere de betaling, aansprakelijkheid en levertijd.

Zorg voor naamsbekendheid

Tsjah en dan ben je ondernemer… Hoe kom je dan aan klanten? Dat is wellicht iets voor een ander artikel, maar belangrijk is wel het zorgen voor naamsbekendheid. Dat kun je doen door vooral heel actief te zijn online. Op je sociale media kanalen, in Facebookgroepen. Maar ook bij jou in de buurt. Want mond op mond reclame werkt vooral in het begin nog het beste.

Ben jij ondernemer of zit je er ook aan te denken? Mis je nog informatie? Ik hoor het graag!