Hoe creëer je orde in de chaos: 9 tips!

Vorige week maandag plaatste ik dit berichtje op twitter:
orde in de chaosEn vandaag wil ik hier wat meer over vertellen. Want soms word ik echt gek van mezelf. Dan wil ik teveel tegelijkertijd en dat gaat gewoon niet. Ik denk dan te multitasken maar eigenlijk doe ik alle dingen maar half, of zelfs maar voor een kwart. En daar moet verandering in komen!

Het is soms zo’n chaos in mijn hoofd en in mijn leventje dat ik echt even de tijd moet nemen om dingen op een rijtje te krijgen. Ik spring dan van de hak op de tak en kan het opeens op mijn heupen krijgen. Zo ben ik dan bijvoorbeeld bezig met een blogje schrijven, erger ik me opeens dood aan de laag stof die op de tvmeubel ligt. Ik spring op en maak gelijk een sopje en ach als ik dan toch bezig ben dan doe ik gelijk even de rest van de woonkamer. Een half uur later en ik heb geen idee meer wat ik nu eigenlijk in het blogje wilde zetten dus ga ik maar iets anders doen. En zo is dat niet alleen met blogjes en het huishouden, maar ook met de hobby’s die ik heb. Ben ik bezig achtergrondjes maken voor project life, moet ik opeens van mezelf foto’s gaan uitzoeken. Of ik ben een serie aan het kijken en wil dan opeens een boek gaan lezen.

Omdat ik dus wat meer orde in mijn chaos wil creëren ben ik gaan zoeken naar goede oplossingen. Hoe doen anderen dat nou? Ik vond een aantal fijne en handige tips:

1. Je dag inplannen.
Wanneer je van te voren een planning maakt wat je op die dag wilt gaan doen heb je meer kans dat je jezelf er ook aan houdt. Telkens als je iets gedaan hebt vink je het af. Wat zorgt voor een schouderklopje bij jezelf ‘dat heb ik maar mooi voor elkaar!’.

2. Zorgen voor afwisseling.
Doe niet dezelfde taak lang achter elkaar. Dus ga niet uren achter de computer zitten (ook al is het telkens iets anders), maar ga ook niet uren wassen/strijken/vouwen. Als je dingen afwisselt dan behoud je ook meer energie om je planning af te krijgen plus je raakt niet vastgeroest in dezelfde houding!

3. Zorg voor weinig afleiding.
Als je een blog wilt schrijven open dan niet ook nog je Facebook pagina, je twitter en andere social media. Grote kans dat je ziet dat er een nieuwe melding is en je toch wilt gaan kijken!

4. Kies je prioriteit.
Wat moet écht gedaan worden vandaag? Heb je geen schone onderbroeken meer? Dan is het toch noodzakelijk dat je de was gaat doen. Of moet je nog een hoofdstuk leren voor je studie, tsjah dan gaat ook dat voor.

5. Nieuwe taken? De volgende dag!
Is het echt nodig om die ene taak waar je net aan dacht vandaag uit te voeren? Kan het echt niet wachten tot morgen? Die heeft ook met punt 4 te maken ‘kies je prioriteit’. Want je kunt wel alles tegelijkertijd willen maar zorgt het dan ook voor kwaliteit?

6. Bang om iets te vergeten? Schrijf het op!
Natuurlijk snap ik dat je soms wel eens tijdens het kijken naar een film op een geniaal idee komt. Of dat je bezig bent met je social media en de inspiratie blijft borrelen. Schrijf die dingen dan op. En dan wel op die manier dat je later nog snapt wat je ermee bedoelt. Gebruik daarom ook steekwoorden. Schrijf het op en ga weer verder met waar je mee bezig was.

7. Plan je dag niet te vol.
Als je elke minuut van de dag vol plant is er weinig ruimte voor onverwachte urgente dingen. Daar raak je dan ook van in de stress en onder stress werkt niemand goed.

8. Ga ook af en toe eens naar buiten.
Om ervoor te zorgen dat je lekker relaxed blijft en alle taken goed uit kunt voeren is het heerlijk om gewoon even een ommetje te maken. Adem maar in die frisse lucht, geniet van de fluitende vogeltjes, bestudeer de mooie bloemetjes en begroet je medemens. Je zult merken dat zodra je weer thuis bent je jezelf als nieuw voelt!

9. Leg je telefoon weg.
Veel mensen zijn de hele dag bezig met hun telefoon. Ik doe dat ook te vaak. Daarom leg die telefoon gewoon even weg. “Vergeet” hem. Dat zorgt voor stukken minder afleiding. Oh ja, het is dan wel handig om de meldingen ook uit te zetten zodat je niet bij elk piepje alsnog naar je telefoon loopt.

Ben jij een chaotisch persoon? Zo ja, hoe ga jij om met dit soort dagen/dingen?

Comments

comments

Lifestyle
Previous Story
Next Story

You Might Also Like

14 Comments

  • Reply
    Meike
    29 mei 2014 at 06:16

    Ik ben verschrikkelijk chaotisch en vergeetachtig. Ik maak veel lijstjes en zelfs dan doe ik soms dingen half. Door de lijstjes zorg ik er in elk geval voor dat dingen die ik wil doen uit mijn hoofd zijn en op papier staan.

    • Reply
      Nicole (misseagles)
      29 mei 2014 at 07:09

      Haha zooooo herkenbaar!

  • Reply
    Petra
    29 mei 2014 at 07:30

    Het valt bij mij gelukkig wel mee. Komt misschien ook wel dat mijn dag in.een redelijk ritme zit. En tijdens het bloggen ben ik nooit zo snel afgeleid.

  • Reply
    Jess
    29 mei 2014 at 08:04

    Hier een gruwelijke chaoot. Echt vreselijk! Maar heel eerlijk, ik ben ermee genokt om het privé op een rijtje te krijgen. Blijkbaar heb ik chaos nodig om te functioneren ofzo. Werktechnisch ontkom ik er niet aan dingen te organiseren en m’n hoofd erbij te houden. Heb soms het gevoel dat het me meer energie kost om lijstjes te maken die ik vervolgens kwijtraak of vergeet dan dat ik het maar laat gebeuren. En wat bloggen betreft doe ik gewoon lekker wat mij uitkomt. Door die benadering creëer ik rust in m’n hoofd. Al het andere werkt bij mij toch niet, haha!

    • Reply
      Nicole (misseagles)
      29 mei 2014 at 09:41

      Rust in mijn hoofd krijg ik nog nergens door helaas 🙁 En ik moet helaas wel want zal toch werk moeten vinden en nu schuif ik soms het solliciteren aan de kant omdat ik iets anders veel interessanter vind of omdat ik opeens een leuk berichtje langs zie komen.. Niet slim!

  • Reply
    Tamara
    29 mei 2014 at 09:34

    Hier ook een chaoot en eerlijk te zijn. Zoë gaat voor. Verder als de was maar is gedaan en eten op tafel ben ik blij. Ik kan plannen, maar vaak loopt het toch even anders. Ik hoop snel even goed schoon te maken, er staat in ieder geval al een dagje gepland met mijn mams op de klusjes te doen die zeker blijven liggen. Zoë naar opa en wij aan de poets.

    • Reply
      Nicole (misseagles)
      29 mei 2014 at 09:38

      Daarom schreef ik ook over prioriteit!
      Wij hebben overigens onlangs ook van top tot teen t huis gedaan terwijl opa en oma op Fay pasten XD

  • Reply
    Miranda
    29 mei 2014 at 09:50

    Goede tips heb je verzameld:)

    Hier valt het gelukkig wel mee. Ik ben een echte planner en maak overal to-do-lijstjes voor. Dat geeft sowieso veel rust in m’n hoofd.
    Daarbij staat mijn telefoon standaard altijd op stil:)

  • Reply
    Bianca
    29 mei 2014 at 10:07

    Wat een handige tips hier kan ik echt wat mee 🙂 Heb je gelijk even toegevoegd op Twitter 🙂 x

  • Reply
    Miranda
    29 mei 2014 at 11:30

    Hier gebeurt mij dat ook soms, sinds ik met lijstjes werk is dit al een stuk minder.

  • Reply
    De Zuinige Student
    29 mei 2014 at 12:07

    Dat zijn handige tips.
    Er is zoveel afleiding tegenwoordig. Je bezig houden met één taak tegelijk werkt toch beter.

  • Reply
    Sonja
    29 mei 2014 at 15:10

    Herkenbaar! Ik maak lijstjes, maar moet me er nu maar eens aan gaan houden. Waar ik ooit een structuurtje was, kan ik mezelf nu meer onder ‘chaoot’ verschuilen. Noooo!!

  • Reply
    Mama van Jenthe (Kelly)
    29 mei 2014 at 21:00

    Hihihi ik herken dit zo erg! Oh zie wat ik nog moet schoonmaken en dan gewoon doorwerken en het hele huis dan en moe zijn omdat Jenthe weer wakker is van een dutje of dan spijt hebben dan ik niet even ben gaan zitten.

  • Reply
    Amarins
    1 juni 2014 at 19:20

    Alsof je mij beschrijft haha. Zo herkenbaar.

  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: