Het nut van een nieuwsbrief voor bloggers

Als blogger wil je graag contact met je lezers. Dit gebeurd veelal via social media en heel soms in reacties op je artikelen. Maar het komt echter slechts weinig voor dat een blogger contact zoekt met haar lezers door middel van een nieuwsbrief. Terwijl een nieuwsbrief juist erg nuttig kan zijn!

Veranderingen op Social Media

Een tijd geleden was het op de Social Media kanalen zoals Facebook en Instagram nog zo dat wanneer je iets nieuws plaatste dit in chronologische volgorde werd weergegeven. Dus wanneer je bijvoorbeeld een artikel/foto deelde, dan kwam dit bij veel van je volgers in de tijdlijn (of feed) terecht.

Dit is echter niet meer zo. De mensen achter die kanalen hebben een nieuw algoritme bedacht waardoor de kans dat je artikel getoond wordt aan je volgers steeds kleiner is. Uiteraard zijn er manieren om toch in de tijdlijn terecht te komen, maar het veranderd continu en dus moet je ook telkens op zoek naar nieuwe manieren.

Hoe bereik je jouw lezers dan?

Doordat jouw bijdragen niet meer zomaar getoond wordt aan je volgers, wordt er veel gemist. Ik hoor dit zelf ook regelmatig terug van lezers hier op de blog. Zo waren er mensen die pas drie weken na de geboorte van Milo erachter kwamen dat hij er al was. En dat kwam dan vooral omdat ze wisten dat hij er nu toch echt moest zijn.

Een goede oplossing is dan dus een nieuwsbrief. Want de mensen die jou echt willen volgen zullen zich inschrijven hiervoor. Door een killer e-maillijst te creëren kun je toch jouw volgers op de hoogte blijven houden. Dat kan 1x per week maar ook 1x per maand. Je kunt werken met thema’s (de herfst zou nu een goede optie zijn) en wanneer je een winactie hebt kun je jouw vaste lezers hiermee snel op de hoogte stellen.

Nieuwsbrief tips

Als virtual assistant heb ik veel ervaring met het maken van nieuwsbrieven. Wat ik zelf altijd het fijnste vind is één standaard template gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je zelf telkens alleen wat dingen hoeft aan te passen qua afbeeldingen, links en tekst (en niet opnieuw het wiel uit hoeft te vinden). Plus het zorgt ook voor herkenning bij je lezers.

Daarnaast is het slim om je nieuwsbrief te beschouwen als je blog/website. Ga dus voor helderheid, beeld en interactie. Vooral dat laatste blijft een van de belangrijkste dingen. Een lezer moet niet het gevoel hebben dat je alleen iets wilt van hem/haar maar dat je ook werkelijk iets te bieden hebt.

Beschouw je nieuwsbrief dus als de homepage van je blog/website. Zorg voor boeiende titels en mooie afbeeldingen, houd de bodytekst zo kort mogelijk en stuur lezers door naar je website voor meer informatie. Deze “lees meer” knoppen moeten zo opvallend mogelijk zijn.

Wil je meer inspiratie voor hoe een goede nieuwsbrief er nu uit ziet? Kijk dan eens bij deze nieuwsbrief voorbeelden. Wellicht staat er iets tussen wat je aanspreekt!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief!

* indicates required



Wil je de komende tijd op de hoogte gehouden worden over de leukste winacties, de lekkerste recepten en de handigste tips voor de komende feestdagen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief en je hoort het als eerste!

11 reacties op “Het nut van een nieuwsbrief voor bloggers

  • Ik zit er al tijden tegen te hikken om een nieuwsbrief te gaan aanmaken. Een aantal keren begonnen met mailchimp maar snap er echt niks van. Zo lastig!

  • Ik lees veel vragen van bloggers die zich afvragen of het inderdaad nut heeft om een nieuwsbrief eruit te doen. Uit ervaring weet ik dat ik alles standaard in m’n mailprullebak mik. Als ik ze al open, moeten er wel écht nieuwtjes instaan en eventueel winacties, wat te verwachten… Iets nieuws zodat men ‘m wel MOET openen. Wel lastig hoor, vind het ook gewoon stom dat FB dat hele algoritme heeft gewijzigd. Maar wie weet opent dit wel veel meer deurtjes en moeten we er gewoon mee gaan beginnen!

    • Er zijn inderdaad veel mensen die de nieuwsbrieven weggooien (waarom abonneer je je dan vraag ik me dan wel af haha), maar toch zijn er ook nog een hoop die wel lezen. Als ik kijk naar de nieuwsbrieven van mijn klanten daar wordt vaak toch 50% geopend en als je een groot emailbestand hebt is dat het dus vaak ook wel waard.

  • Ik verstuur nu een automatische mail als ik een nieuw recept/artikel online zet, maar ik heb geen speciale nieuwsbrief. Dus de mensen die abonneren ontvangen twee keer in de week een e-mail, wat denk jij handig of niet?

    • Zo’n mail is ook handig natuurlijk, dan krijgen mensen direct een herinnering. Daar heb ik me echter nog niet in verdiept, kan je daarvan zien hoeveel % opent?

  • Ooit heb ik een poging gedaan om een nieuwsbrief bij te houden, maar die poging is nog al mislukt. Misschien moet ik het nog eens een kans geven 🙂

  • Ik heb me ook wel eens verdiept in het maken van een nieuwsbrief. Maar ik vroeg mij telkens af, wat zet je er dan in? Dubbele inhoud zit niemand op te wachten, dacht ik. En dan besteed ik toch liever tijd en energie aan artikelen op mijn blog.

  • Ik lees zelf nooit nieuwsbrieven dus dat houdt me ook tregen om er zelf aan te beginnen. En daarnaast zou ik ook niet weten wanneer ik die zou moeten maken haha

Reageren is niet mogelijk.