Ons zoontje Milo kreeg voor de Carnavalsvakantie zijn allereerste echte rapport van school. Vorig schooljaar heeft hij ook nog zes weken op school gezeten en kreeg hij aan het eind een soort van rapport mee. De juf deed dat echter puur omdat ze het anders sneu vond dat ieder kind een rapport mee kreeg en hij niet. Er stond nog maar weinig in omdat hij nog zo kort op school was. Dus vandaar dat ik het rapport van vorige week zie als zijn eerste echte rapport. Milo zit dus in groep 1 en is een echte kleuter.
Met veel plezier naar school
Alhoewel Milo in de ochtend af en toe wel moppert dat hij liever bij mama thuis wil blijven gaat hij eigenlijk altijd met veel plezier naar school. Eigenlijk vanaf dag één loopt hij met een big smile het schoolplein op en stapt hij zo de school binnen. Soms moet ik hem echt even terug roepen omdat hij anders vergeet doei te zeggen. Dat vind hij niet zo erg, maar deze mama wel haha. Toch vind ik het fijn dat hij al vanaf het begin op die manier naar school gaat. Door de pandemie mocht je als moeder niet eens het schoolplein op en sowieso de school niet binnen lopen. Als je kind dan problemen heeft met afscheid nemen maakt dat het nog vervelender. Daar hebben wij dus in ieder geval geen last van gehad.
Rapport groep 1
Milo zijn rapport is natuurlijk heel anders dan dat van Fay. Ten eerste omdat hij echt nog een kleuter is dus dat is heel ander onderwijs. Maar ook omdat het beide natuurlijk heel verschillende kinderen zijn. Als eerste zie je in het rapport een “ik-tekening” en hier kon ik al heel mooi een vooruitgang zien bij Milo. Alhoewel het poppetje op zijn kop is getekend zien we dat hij duidelijk al bezig is met de ogen en armen etc terwijl dat voorheen nog niet zo was. Dan waren het vooral lijnen.
Verder maken ze bij de kleuters het onderscheid tussen wat ze nog moeten leren, wat al in ontwikkeling is en wat al goed gaat. Als het dan gaat om de werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling gaat er al veel goed en zijn er slechts een paar dingen nog in ontwikkeling. Dat vind ik heel erg mooi om te zien en vooral ook erg belangrijk.
Als je dan bij de reken- en taalontwikkeling kijkt dan zien we dat er bij taal nog veel in ontwikkeling is en een paar dingen al goed gaan. Bij rekenen zijn er echter al veel dingen die goed gaan, maar zijn er ook twee onderdelen die hij echt nog moet leren. Waaronder het maken van een puzzel van 24 stukjes. Ik weet heel goed hoe dit komt want hij puzzelt niet graag. Als we thuis met hem willen puzzelen dan haakt hij al snel af. Hij interesseert zich er gewoon niet voor. Terwijl hij wel graag “sommetjes” maakt en veel bezig is met tellen.
Motorisch is er nog heel veel werk aan de winkel. Alhoewel sommige dingen voor hem gewoon niet haalbaar is. Zo staat er bijvoorbeeld ook een onderdeel bij “kan soepel rennen”. Dat kan hij dus niet. Maar dat is ook iets wat hij hoogstwaarschijnlijk ook nooit zal kunnen. Wel vind ik het grappig dat er bij de koprol staat dat hij dit nog niet kan, terwijl hij in de carnavalsvakantie niets anders heeft gedaan dan op de bank en op het bed koprollen maken. Dat is met dit soort onderdelen natuurlijk ook. Het is maar net op welk moment je naar een kind kijkt. Het ene moment kan een kind iets nog niet en een week later wel. Mooi die ontwikkeling.
1 reactie op “Hoe gaat het met Milo in groep 1?”
Reageren is niet mogelijk.