De beste manieren om te beginnen met hardlopen

tips hardlopen

Hardlopen. Iets wat je in het huidige straatbeeld ontzettend vaak ziet. En dat is ook wel te begrijpen want het is eigenlijk de goedkoopste manier om je conditie te trainen. Echter kan beginnen met hardlopen een flinke uitdaging zijn. Vooral als je juist een slechte conditie hebt. Waar begin je? En waar moet je rekening mee houden? Het is alles behalve slim om gewoon je schoenen aan te trekken en een stuk te gaan rennen. Een goede voorbereiding telt misschien wel zwaarder dan het hardlopen zelf. Daarom in dit artikel de beste manieren om te beginnen met hardlopen, inclusief link naar een heel fijn hardloopschema.

Bepaal je doelen

Wanneer je start met hardlopen om af te vallen dan kom je wellicht van een koude kermis thuis. Wil je echter starten met hardlopen om je conditie te verbeteren dan zit je goed. Het verbeteren van je conditie is dus ook een heel mooi doel, echter wel te algemeen. Schrijf daarom voor jezelf op wat je echt wilt bereiken. Misschien wil je een bepaalde afstand kunnen rennen. Of is het juist de tijd die je als doel stelt. Het kan overigens ook zijn dat je helemaal geen doel hebt en je gewoon je hoofd leeg wilt maken door het rennen. Door voor jezelf op te schrijven wat je doel is weet je ook waar je naartoe werkt. Heb je dit doel dan behaald kun je weer een nieuw doel opstellen.

Haal de juiste schoenen

Niet alle schoenen zijn geschikt voor hardlopen. Je gewone dagelijkse sneakers aantrekken is dus zeker geen goed idee. Deze sneakers zijn niet gemaakt om mee te rennen en je zult dan ook al snel een blessure eraan overhouden. Het beste is dus om jezelf te laten informeren bij een hardloop speciaalzaak. Daar vindt je de beste hardloop schoenen en kun je uitzoeken welk type schoen het beste bij jou past.

Zorg voor de juiste kleding

Hetzelfde geldt voor de juiste kleding. Alhoewel kleding een stuk minder belangrijk is dan de juiste schoenen, maakt het hardlopen wel een stuk comfortabeler. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om je warm te kleden bij koud weer omdat anders je spieren samentrekken en dat verhoogt de kans op een blessure. Ben je dus echt serieus wat betreft het hardlopen, zorg dan ook voor de juiste kleding.

Kies de juiste plek uit

Alhoewel je in principe overal kunt hardlopen is het wel prettig om een rustige plek te hebben. Wil je gaan hardlopen op een plek waar heel veel verkeer en/of mensen zijn, dan zal het hardlopen niet zo makkelijk gaan. Daarnaast geven veel hardlopers aan het prettig te vinden om in een natuurrijke omgeving te rennen. Op die manier bouw je niet alleen je conditie op, maar heb je ook nog iets moois om naar te kijken. Dat helpt zeker mee in de motivatie.

Zorg voor een goede warming-up (en cooling down)

Bij elke vorm van sport is een goede warming-up en cooling down van groot belang. Het helpt het tegengaan van blessures en zorgen ervoor dat je lichaam went aan de beweging. Een goede warming-up begint daarom altijd met wandelen. Dat kan op een rustige looppas, maar je kunt ook met een stevig wandeltempo beginnen. Je ziet ook in veel trainingschema’s dat voor beginnende lopers er juist een mix van wandelen en hardlopen aangeraden wordt. Op die manier bouw je de conditie gefaseerd op.

Bouw het langzaam op

De meeste blessures bij beginnende hardlopers gebeuren omdat zij te snel willen. Er wordt te makkelijk gedacht over hardlopen en dus doen ze maar wat. Of ze denken dat ze wel wat stappen kunnen overslaan. Maar juist het opbouwen van het hardlopen is zo ontzettend belangrijk. Ga dus niet te snel, sla geen trainingen over en volg de trainingschema’s voor de beginnende hardloper. Verwacht dan ook niet van jezelf dat je binnen een maand al dezelfde afstanden en tijden loopt die ervaren hardlopers rennen.

Maak gebruik van een hardloop app

Met de komst van de smartphones zijn ook miljoenen apps ontwikkeld. Hartstikke fijn, want dat betekent dat er ook diverse hardloop apps zijn die je kunt gebruiken tijdens je hardloop trainingen. Zelf heb ik ervaring met de app “hardlopen met Evy”, deze is ook vrij bekend. Maar je hebt ook de Nike+ Running app waar ik vele goede geluiden over hoor. Welke app je ook kiest, zorg ervoor dat het voor jou werkt.

WhatsApp Image 2021-11-21 at 4.12.06 PM
Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen

Aboneer je op deze blog

Nicole

Nicole

Nicole is de eigenaresse van de blog Meisje-Eigenwijsje, vrouw van Bart en moeder van een vrolijke dochter genaamd Fay plus kleuter zoontje Milo. Naast schrijven houdt Nicole enorm van leuke uitjes, lezen en series kijken. Ook heeft ze inmiddels, naast deze blog, een tweede bedrijf opgestart waarin ze ondernemers helpt als Instagram juf & inspirator om online zichtbaar te zijn en zo te groeien.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Laat een reactie achter





© 2013 - 2022 Meisje Eigenwijsje