Beginnen met Bento: gezonde lunches

Zoete wraps met chocopasta en gele kiwi (H)

Al vanaf dat mijn dochter naar de basisschool gaat ben ik al lid van diverse Facebookgroepen en volg ik al mensen op Instagram die Bento lunches maken. Ik vind dit er altijd zo leuk uit zien en heb er dan ook al vaak aan gedacht om er zelf mee te beginnen. Toch heeft het me vier jaar geduurd voordat ik dit ook werkelijk deed. Nu mijn dochter acht is en onze zoon vijf vond ik de tijd om me er écht in te verdiepen. De reden waarom ik Bento lunches zou willen maken is omdat ik zo mijn kinderen meer variatie kan geven. Het is lekker, gezond en fijn om naar te kijken.

Wat is Bento?

Bento is van origine een eeuwenoud en populair Japans gebruik. De hoofdingrediënten bij de Japanners is rijst, maar hier in Nederland zien we vooral brood of broodvarianten. Het idee van Bento is eigenlijk heel eenvoudig. Zoals ze ook bij het voedingscentrum vertellen zou iedere maaltijd eigenlijk uit verschillende onderdelen moeten bestaan. Op die manier krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Eet dus niet alleen maar brood met beleg, maar bijvoorbeeld ook groente, fruit, eiwitten, enzovoort. Met Bento zorg je voor een gevarieerde lunch door allerlei onderdelen toe te voegen. Geef je kinderen niet alleen een boterham mee, maar bijvoorbeeld ook plakjes komkommer, of een handje gezonde noten. Om het extra leuk te maken voor kinderen kun je de lunch leuk verpakken of ‘aankleden’.

Hoe begin je met Bento?

Eigenlijk heb je, om met Bento te beginnen, helemaal niet zoveel nieuwe dingen nodig. Ieder kind heeft sowieso een lunchtrommel en heb je er eentje van Mepal dan zitten er vaak ook nog aparte compartimenten bij. Wij hebben deze eigenlijk nooit gebruikt, tot nu toe. Heb je die aparte vakjes er niet bij dan kun je ook altijd nog een siliconen bakvormpje gebruiken. Deze kun je bijvoorbeeld bij de Action kopen en dan heb je er twaalf voor €2 ongeveer. Met deze basis kun je gewoon al beginnen met Bento. In de bakvormpjes kun je bijvoorbeeld stukjes fruit, druifjes, kleine koekjes of noten doen. En het brood leg je dan naast het bakje.

Wil je het iets meer aankleden? Gebruik dan uitsteekvormpjes of bakvormpjes in verschillende groottes en vormen om leuke vormen uit brood, beleg, grote en fruit te steken. Dat zorgt meteen voor een leuk extraatje aan de lunchbox. Zo hebben wij een uitsteker in de vorm van een bloemetje en die gebruik ik bijvoorbeeld voor de kiwi, bij plakjes appel of bijvoorbeeld bij de komkommer. Zelf heb ik ook nog twee plastic brooduitstekers, maar deze vind ik niet zo fijn werken. Het is fijner wanneer je van die RVS uitsteekvormen hebt. Ook kun je van die leuke prikkers gebruiken. Je hebt extra lange prikkers waar je bijvoorbeeld meerdere stukjes fruit aan kunt prikken. Maar ook hele kleintjes waardoor je bijvoorbeeld oogjes op de mandarijn kunt zetten, enzovoort.

Is het duur om met Bento te starten?

Je kunt het zo duur maken voor jezelf als je wilt. Er zijn namelijk speciale Bento lunchboxen te koop, deze kosten tussen de dertig en veertig euro. Echter zijn deze wel echt speciaal ervoor gemaakt met diverse vakjes, ze zijn lekvrij en je kunt de lunch een dag ervoor al maken en in de koelkast zetten. Je kunt natuurlijk ook gewoon je ‘normale’ broodtrommel gebruiken en zelf de vakjes creëren. Daarnaast heb je vaak al uitstekers in huis, vooral als je wel eens koekjes of iets dergelijks bakt. En de uitstekers kun je neutraal houden door bijvoorbeeld alleen sterretjes en oogjes te gebruiken. Ook kun je die collectie juist heel erg uitbreiden door diverse thema’s te kopen. Denk aan herfst, Halloween, Sinterklaas, winter, Kerst, lente, zomer, Pasen, enzovoort.

Hoeveel tijd kost het om een gezonde Bento lunch te maken?

Ik moet toegeven dat tijd, naast dat ik dacht dat het heel duur zou zijn, een van de grootste redenen was dat ik er niet mee startte. Want het kost toch heel veel tijd om een gezonde Bento lunch te maken? Nu ik er zo langzamerhand mee begonnen ben valt me op dat dit eigenlijk heel erg meevalt. Ook hierbij ligt het er natuurlijk gewoon aan wat je allemaal wilt doen en maken. Ga je aan de slag met speciale muffins of pannenkoekjes dan kost het net iets meer tijd dan wanneer je een gewone boterham smeert en deze in stukjes snijd.

Natuurlijk kost het wel iets meer tijd dan alleen een boterham smeren en deze in de broodtrommel stoppen. Echter denk ik dat je met vijf minuten extra tijd al een heel eind komt.

Ideetjes voor gezonde lunches

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Ik zelf houd het nu nog lekker makkelijk, maar wie weet ga ik in de toekomst ook wel experimenteren met de Bento lunches. Sowieso maak ik slechts drie keer per week een Bento lunch omdat op woensdag én vrijdag de kinderen thuis lunchen. Je kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld één keer per week een Bento lunch te maken, of juist één keer per week heel erg uitgebreid. Hieronder in ieder geval een aantal tips en ideetjes.

  • Snijd een boterham in vierkantjes en het beleg (mits dit vleeswaren of kaas is) ook. Prik telkens een stukje boterham aan een prikker, dan een stukje beleg, dan weer een boterham en je hebt zo een leuke prikker met wat lekkers. Je kunt er ook altijd nog plakjes komkommer tussen doen. Dat is hier altijd een succes bij mijn dochter.
  • Gebruik een uitstekervorm voor het brood en/of beleg. Wij hebben op dit moment een uitsteker in de vorm van een Dino en eentje in de vorm van een vlinder. Dat maakt het meteen erg leuk om te zien. Het brood wat overblijft leg ik dan onderop, zodat ze deze ook kunnen eten. Of ze eten het in de ochtend op bij het ontbijt.
  • Gebruik een kleine uitsteker om vormpjes in de komkommer, kiwi, appel of peer te maken.
  • Wissel af tussen zoet en hartig, koolhydraten en groenten/fruit. En denk ook eens aan leuke aanvullingen zoals een gekookt ei, een handje ongebrande noten, enzovoort.
  • Hier zijn de kinderen ook dol op wraps. Mijn zoontje wil het liefst een wrap met salami en paprika. Terwijl mijn dochter ook dol is op een wrap met chocopasta en banaan. De wrap rol ik dan op en snijd ik in stukken. Een nieuwere variant, die we nog moeten uitproberen, is de zoete wrap met aardbeien en kiwi. Hieronder vind je het recept.

Recept voor zoete wrap met aardbeien en gele kiwi*

Voor deze lekkere zoete wrap heb je nodig: een volkoren tortillawrap (deze zitten acht in een zakje en kun je, wanneer je ze oprolt, makkelijk invriezen), 3 aardbeien, een Zespri SunGold kiwi, 25 gram (pure) chocopasta en 5 gram hazelnoten. Voor mijn kinderen zou ik de hazelnoten weglaten want dit vinden ze echt niet lekker, maar voor de rest is het recept goed te volgen. Je snijdt de kiwi en aardbeien in plakjes en hakt de hazelnoten fijn. Dan smeer je de chocopasta uit over de gehele volkoren tortillawrap. Je verdeelt de aardbeien, Zespri SunGold kiwi en gehakte hazelnoten hier overheen. Dan rol je de tortillawrap op, snijd deze in vijf gelijke delen en ze kunnen de broodtrommel in.

Ik vind het in ieder geval ontzettend leuk om zo aan de slag te gaan met de lunchtrommels van de kinderen. En zij vinden het telkens weer een leuke verrassing wat er nu weer allemaal in zit. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met Bento.

* Dit recept komt van Green Food Lab in samenwerking met Zespri.

WhatsApp Image 2021-11-21 at 4.12.06 PM
Dagelijkse inkopenDagelijkse inkopen

Aboneer je op deze blog

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen
Nicole

Nicole

Nicole is de eigenaresse van de blog Meisje-Eigenwijsje, vrouw van Bart en moeder van een vrolijke dochter genaamd Fay plus kleuter zoontje Milo. Naast schrijven houdt Nicole enorm van leuke uitjes, lezen en series kijken. Ook heeft ze inmiddels, naast deze blog, een tweede bedrijf opgestart waarin ze ondernemers helpt als Instagram juf & inspirator om online zichtbaar te zijn en zo te groeien.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Laat een reactie achter





© 2013 - 2022 Meisje Eigenwijsje