Alleen focussen op online marketing of ook offline?

Sinds april 2018 ben ik fulltime ondernemer. En vanaf dat moment focus ik me eigenlijk vooral op de online marketing voor mijn bedrijf. Niet alleen voor mijn eigen bedrijf overigens, ook voor mijn klanten. Ik help hen juist heel specifiek met online content marketing. Echter is dat natuurlijk niet het enigste wat je als bedrijf kunt doen om meer naamsbekendheid en uiteindelijk meer klanten te krijgen. Je hebt ook nog de offline marketing waar je mee bezig kunt zijn.

Verschillende soorten offline marketing

Toen ik nog een klein meisje was had mijn opa samen met mijn vader een eigen bedrijf. Een koeriersdienst. In die tijd was de enige vorm van marketing offline marketing. Het heette in die tijd gewoon marketing. Met de komst van de online wereld zit er nu een verschil in offline marketing en online marketing.

Netwerken

Netwerken is ook een onderdeel van een offline marketing. Want door te netwerken verspreid je jouw naam en jouw bedrijf bij anderen. Vaak gaat dit ook nog eens gepaard met het uitdelen van visitekaartjes. Een goede tip die ik onlangs kreeg is om iemand twee visitekaartjes te geven. Eentje voor zichzelf en de ander om weer door te geven aan iemand die ze kennen.

Buitenreclame

Wat je ook heel veel ziet is buitenreclame. Daarmee worden dingen bedoeld als posters, billboards en reclameborden. Hier in ons dorp zie je heel veel reclameborden staan in tuinen of in een weiland. Zelf heb ik er ook aan zitten denken om bijvoorbeeld dibond te bedrukken of wellicht een poster voor het raam te hangen. Wie weet komt er iemand voorbij die het ziet en denk ‘ja daar ben ik naar op zoek!’. Niet geschoten is altijd mis.

Adverteren in krantjes

Ook heb ik onlangs voor het eerst een advertentie in een krantje gezet. Een heel speciaal krantje wel, namelijk de Carnavalskrant van onze carnavalsvereniging. Dat deed ik om twee redenen. Ten eerste omdat ik zo de kas kan spekken en mijn steentje bijdraag aan de vereniging. Maar ook zodat mijn naam toch ook weer onder de ogen komt van mensen die wellicht helemaal niet weten wat ik doe. Ik wil graag lokaal wat meer naamsbekendheid en dit is een leuke eerste stap.

Reclamefolders / flyers

Natuurlijk kun je er ook nog voor kiezen om flyers of reclamefolders te laten maken en bedrukken. Reclamefolders worden vooral door offline bedrijven (denk aan stenen winkels) gebruikt. Maar een flyer is natuurlijk voor veel bedrijven een mogelijkheid. Zo heeft mijn vader voor zijn huidige bedrijf flyers gemaakt die hij uitdeelt tijdens de kofferbakmarkt hier in het dorp. En ik ken ook een aantal webshops die samen een flyer hebben gemaakt met kortingen erop en deze stoppen ze bij elke bestelling.

Zoals je merkt zijn er dus vrij veel manieren nog om ook offline bezig te zijn met je marketing. Vooral mond tot mond reclame blijkt nog steeds het meest effectief. Maar dat is iets wat je moeilijk kunt vermarkten, behalve dan dat je er gewoon altijd voor moet zorgen dat je klanten tevreden zijn. Dan krijg je dat mond tot mond vanzelf wel. Ben je nog op zoek naar een printshop voor je visuele communicatie dan is Reclameonline.be een goede.

Binnenkort een blog over de verschillende soorten online marketing.

1 reactie op “Alleen focussen op online marketing of ook offline?

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *