6 activiteiten om de motoriek te versterken

Door Maike – Gastblog. Kinderen moeten veel bewegen, het liefste door buiten te spelen. Het stimuleert hun ontwikkeling enorm. Ze kunnen beter leren en ook hun lijf groeit en beweegt steeds beter.

Grove motoriek verbeteren

Niet alle kinderen halen de richtlijnen van de overheid voor beweging. 61 procent van de kinderen van 4 tot 12 jaar bewoog in 2020 minstens een uur per dag, zoals fietsen en lopen. En deden minstens drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten. Lees er hier meer over. Maar 39 procent haalde dit dus niet. Met buitenspelen kom je hierin dus al een heel eind!

Buitenspelen is één van de belangrijkste activiteiten voor kinderen om aan beweging te komen. Wij hebben zelf een speeltuintje voor de deur, hier stuur ik onze kinderen bijna dagelijks naar toe. Zeker kinderen van vijf jaar en ouder kunnen zonder direct toezicht in een speeltuintje in de buurt spelen. Hier kun je zo nu en dan een blik werpen om te kijken of ze goed samenspelen.

Kerst 2022Kerst 2022

Activiteiten om de motoriek te versterken

Wat zijn goede activiteiten om de grove motoriek te stimuleren?

  1. Laat je kind veel zelf schommelen. Hiermee traint het natuurlijk de benen, maar ook evenwicht door er goed op te blijven zitten. Is het niet echt mooi weer? Ga dan samen dansen! Dansen is goed voor je hele lijf, je leert je ledematen coördineren, balans houden en je bent lekker actief bezig.
  2. Renspelletjes zijn altijd leuk, ook voor peuters, al gaan die misschien niet zo snel nog. Zorg voor een mand aan de ene kant met materiaal erin, zoals wasknijpers of lege flessen en een andere lege mand voor aan het einde van het parcour. Maak een parcour waarbij de kinderen ergens overheen moeten stappen of overheen moeten lopen. Laat je kind dan het attribuut van de ene kant naar de andere kant van het parcour brengen. Hiermee stimuleer je van alles, zoals balanseren, knieën en benen optrekken en natuurlijk lopen.
  3. Kruipen is ook nog steeds een goede voor het lijf. Hiermee stimuleer je je armen en benen te gebruiken. Vooral als je laag bij de grond bent, gebruik je al je spieren. Denk maar eens aan het leger. Zorg voor een kleed waar je kind onderdoor moet kruipen. Het kleed mag niet teveel verschuiven, dus moeten ze wel laag bij de grond blijven.
  4. Als je niet veel materiaal tot je beschikking hebt, kun je ook al veel doen met een bal. Voetballen, handballen, basketballen is heel leuk. Maar je kunt ook spelletjes doen, zoals trefbal (met een zachte bal), waarbij je elkaar aftikt door met een bal tegen elkaar te gooien. Flessen om proberen te gooien of schoppen met de bal. Lummelen. Maar ook overgooien is al heel goed voor de oog-, handcoördinatie.
  5. Het is ook een goed idee om een loopfiets voor je kind te kopen en het zo snel mogelijk te leren fietsen zonder zijwielen. Fietsen is heel gezond, je traint je balans (juist ook met een loopfiets) en je bent constant in beweging.
  6. Onze dochter zit al sinds ze een peuter is op dansles. Maar er zijn ook altijd gymverenigingen in de buurt. Zwemles is natuurlijk ook erg goed voor de grove motoriek, dit kunnen kinderen vaak ook al jong doen, zoals babyzwemmen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *