Het leed dat opvang regelen heet

Zodra ik op sollicitatiegesprek was geweest ging ik al aan de slag met het regelen van de opvang voor onze peuter. Ik wist niet eens of ik wel aangenomen zou worden, maar stel dat.. dan moest ik wel per direct kunnen beginnen. De dag na mijn sollicitatie nam ik contact op met een gastouderbureau hier in de buurt. Ik had een aantal maanden eerder al contact gehad met hen en zij hadden beloofd dat zodra ik werk had de opvang binnen een dag of twee geregeld kon worden. Dat zorgde voor veel vertrouwen bij mij… Maar helaas onterecht!

Op vrijdagochtend kreeg ik te horen dat ik een nieuwe baan had. Ik was dolenthousiast en was dan ook erg blij dat ik de dag ervoor contact had gemaakt met de gastouderopvang. Ik hoefde alleen maar het telefoontje die dag af te wachten. Maar hoe later het werd hoe minder vertrouwen ik had dat het telefoontje zou komen. Om 16 uur besloot ik dus om nog een berichtje te sturen. Daar kwam meteen reactie op en een telefoontje volgde dan ook direct. Schijnbaar was mijn aanvraag niet doorgekomen, maar ze zouden nu alsnog alles in gang zetten en op maandag zou ik meer horen.

Ik vond het een tikkeltje vervelend dat ik nu het weekend in ging zonder dat ik überhaupt wist of de gastouder van onze keuze plek had. Maar op maandag zou nog steeds genoeg tijd zijn om of er langs te gaan of verder te zoeken.

Helaas hoorde ik op maandag dus helemaal niets maar op dinsdagochtend kreeg ik dan eindelijk een email van het bureau dat ze mijn aanvraag hadden voorgelegd bij de gastouder en ik die dag of de woensdag iets zou horen. Ik vond het vrij laat en had eigenlijk direct actie moeten ondernemen want het duurde nu al erg lang. Ook vond ik het vreemd dat ze niet gewoon de gastouder gebeld hadden, dan hadden ze meteen antwoord gehad. Nee alles ging per email en ja, dat kan dus lang duren.

Toen ik op woensdagmiddag nog niets gehoord had probeerde ik de vrouw van het bureau te bellen maar zij nam niet op. Achteraf bleek dus dat zij een soort van vakantieweek had en dus haar zakelijke telefoon niet eens bij zich had. Op donderdagochtend hoorde ik uiteindelijk pas dat de gastouder geen plek had voor onze dochter. Echter had ik de avond ervoor al besloten dat ik klaar was met dat gastouderbureau. Ik was vanaf het begin heel duidelijk geweest over het feit dat ik op 1 november echt opvang nodig had. En dat ik ook van te voren graag bij een gastouder langs wilde voor ik zou kiezen. Op de manier waarop het nu ging zou dat via hen in ieder geval niet lukken!

Uiteindelijk heb ik de opvang van onze dochter gelukkig nog op tijd kunnen regelen en ik denk dat ze echt wel op haar plek zit nu. Maar daarover een andere keer meer…

Hoe ging het zoeken naar (goede) opvang bij jullie?

12 reacties op “Het leed dat opvang regelen heet

  • Ik koos voor kdv. Ook om de hierboven beschreven redenen. Ik had snel opvang nodig en wist uit eerdere ervaring al hoe traag het zou gaan met een gastouder. En ik had niet voor 1 kind plek nodig maar voor 3.

  • Phoe lastig zeg…dat verhoogt de stressfactor wel! Raar dat het daar allemaal zo lang moest duren. Ze weten toch gewoon uit de administratie hoeveel kindjes er bij die mevrouw zitten en of er nog een bij kan?

  • Echt vervelend dat het zo is gegaan.. Wij hadden minder haast maar alles verliep wel soepel. Onze gastouder woont op 2 minuutjes lopen van waar we wonen, ideaal dus. En belangrijker, Lise vindt het er fantastisch.

  • Tjee echt zonde dat het gastouder buro zo laks was. Ik ben zelf gastouder en meestal krijg ik gewoon een telefoontje van de vraagouder zelf, zo kan je snel en makkelijk overleggen. En de opvang kan zelfs de volgende dag al starten mocht het nodig zijn. Ik denk dat veel gastouders op deze manier werken. Je kunt gastouders ook vinden via het landelijk register kinderopvang. Je mag ze altijd direct benaderen. De administratie loopt dan vaak via een gastouder buro. Ik hoop dat je een leuke opvang hebt gevonden! En succes met je werk!

  • wat erg alles gaat tegenwoordig over de mail en bellen kennen ze bijna niet meer dan was het voor jou sneller duidelijker geworden. had je niet zo veel stress gehad. fijn dat het wel geregeld is en gefeliciteerd met je baan.

  • Oef dat geeft veel stress. Wij hadden ook toevallig contact gehad met KDV voordat ik aangenomen werd. Ze zeiden me toen al dat er plek open was. Ik durfde pas aanvraag in te dienen toen ik min contract getekend had maar toen was het binnen een week geregeld! Wel godsgruwelijk veel geld voorschieten want die tegemoetkoming is niet zo snel helaas.

  • Wat vervelend dat het bureau je zo lang heeft laten wachten op een antwoord! In die tijd had je al andere dingen kunnen regelen. Gelukkig dat je wel een opvang hebt gevonden voor haar.

  • Wij hebben het ooit wel eens overwogen, maar toen zaten we met een flinke wachtlijst. Dus ook niet echt aantrekkelijk voor ons. Snap wel dat oppasopa’s en -oma’s zo populair zijn, die zijn wat makkelijker misschien 😉

    Fijn dat jullie toch iets hebben gevonden!

  • Oh jemig, wat een stress, wat onprofessioneel zeg. De oudste is destijds bij een gastouder geweest, ging super goed, een betere keus hadden we niet kunnen hebben. Succes met je baan en fijn dat ze toch een goed plekje heeft 🙂

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *